måndag, januari 30, 2006

Andra frösådden 30 januari

Efter en massa sorterande och läsande på påsar och i odlingsanvisningar så bestämde jag mig för att så:

Coloradoakleja - Silver Queen
Skogssalvia - Blue Queen
Temynta - Panorama Mix
Rosenskära - Double Click

Ca 30 frön av varje. Aklejan stod det att man kunde direktså, men jag antar att den inte hinner blomma då. Kanske jag får den att blomma om man börjar så här tidigt. Ingen aning!


Jag ångrar att jag inte varit duktigare på att spara lobeliakrukor, de verkar rätt lämpliga att bredså typ åtta frön eller så. Jag använde torvkrukor senast, men upplevde att de torkade så snabbt, så nu kör jag lite tager vad man haver. Glasspaket (hade bara en! måste käka mera glass!) och mjölkpaket. Har förstås gjort hål i botten.

Ni sparar väl vindruveförpackningen. Det är ju ett drivhus i sig!

Ja, ni ser. Jag använder fortfarande perlit som täckning. Den har ju blivit sågad av så många. Men jag lyckades ju få alla mina tidigare frön att gro och har egentligen inget att klaga på och jag har inget alternativ för tillfället, så jag kör vidare! Jag hörde att man kan använda kattsand som täckning, inte den klumpande sorten. Vi har en gammal kattsand i förrådet som vi inte gillade och jag hade för mig att det var av den där andra sorten. Så jag tog och täckte salvian med det. När jag sen vattnade geggade sanden ihop. Läste på förpackningen och det var klumpsand. Alltid detta improviserande! Jag skrapade bort lite av det översta. Vi får se om groddarna kommer genom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skitsnygg akleja alltså. Den blev jag sugen på! Från Odla.nu va?
Men jag är lite skeptisk mot akleja frön, tror alltid att de ska bli fel färg då de beblandar sig så lätt. Blir väl knallgul eller mörklila istället för den här fina vita.