tisdag, januari 03, 2006

Årets perenn 2006

Årets perenn 2006 är kransveronikan.


Jag har inget förhållande till denna perenn, jag vet inte ens om jag stött på den tidigare. Den verkar påminna lite om Astilbe, som är en av mina favoriter. Fast Astilben har lite yvigare blommor.

Den blommar på sensommaren och drar till sig fjärilar. Trivs i sol och halvskugga i näringsrik och fuktig jord. Skulle passa bra här!

Det är Sveriges perennaodlare som utser årets perenn. Syftet är att lyfta fram särskilt värdefulla trädgårdsväxter. Årets Perenn är alltid frisk, härdig, vacker och lättskött.

4 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

jag har massor av såna i min trädgård.. de är nog urgamla.. och tåliga.. för de har överlevt klimatet och vanvården (från min sida.. de är jättefina)

Anonym sa...

Jag har ett litet gäng sådana - planterade förra året (som ALLT i min nya trädgård). De matchar de rosa och vita rosorna perfekt! Jag har dessutom salvia (blomstervarianten) och astilbe där - gillar formen på dessa växter. Mina är dock blåare än på bilden.

Lyckliga Grodan sa...

jag bor i zon fem.. och den frodas som sagt...

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hej Lyckliga grodan och Agnes, jag tror inte jag sett er här. Välkommen till min blogg!