söndag, januari 08, 2006

Stjärtmes

När jag var liten hade pappa en sönderläst fågelbok. Den fågel som onekligen drog mest av mitt intresse var en liten vit fågel med rosa på sig. Det var som en sagofågel och var därför finast.

Häromdagen såg jag en alldeles fantastisk bild på Stjärtmes och jag gissar att det är denna fågel som var min favorit som liten. Jag kan inte kolla i fågelboken. Anette Karvonen-Persson i Hofors hade lyckan att studera åtta stjärtmesar i sin fågelautomat! Jag blev alldeles till mig! Jag trodde inte fågeln fanns (det var ju en "sagofågel")! Nu har jag läst på lite och den är inte alls ovanlig. Den är till och med ganska oskygg, men rastlös och den uppträder ofta i flock. Oftast består flockarna av herr och fru stjärtmes med senaste kullen ungar. Jag hade i alla fall blivit oerhört glad om jag hade haft besök av denna söta fågel.

Bilden till vänster har jag fått lov att visa av Anette. Du kan se fler av hennes underbara bilder i Anette i Hofors fotoalbum.

Har du sett en stjärtmes?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilken söting! Om vi får påhälsning av den skall jag genast rapportera. Men den kanske inte går så långt ner som Västra Götaland?

Anonym sa...

Jepp! Men inte vid fågelbordet utan i skogen. Var tvungen att ta fram boken när jag kom hem för en sån hade jag ju aldrig sett förr. Så söt!

designmouse sa...

Åh så söt!

Anonym sa...

Så söt liten fågel :)
Annars är domherrar mina favoriter, hanarna då, för att dom är så vackra. Som dom finaste bollarna :D Hade fem stycken på besök i ena trädet på gården nu i vinter :D

Lyckliga Grodan sa...

supersöta..

Anonym sa...

Fick besök vid fågelbordet igår (de gillar talgbollar) av 5-6 st - de satt inte stilla tillräckligt länge för att bli räknade. Visst är de fina! Jag lyckades inte få lika skarap foton... http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=7074