onsdag, januari 18, 2006

Växter och allergier

Här är listan som Grums kommun rekommenderar för allergiker:

Växter värda att prova:
Aloe, Ampellilja, Azalea (ej luktande), Bananträd, Begonia, Bladkaktus, Blåöga, Bonsaiträd, Bougainvilla, EnFlitiga Lisa, Hemtrevnad, Hibiskus, Hortensia, Höstglöd, Julkaktus, Juvelblomma, Kaktusar utan luktande blommor, Lyckliga Lotta, Lyckoklöver, Mose stentavlor, Novemberkaktus, Orkidéer (ej luktande), Palmaralia, Palmer, Papegojstjärt, Rumsask, Rumsek, Rumsgran, Rumsmalva, Toffelblomma, Vandrande jude, Våreld, Åderblad

Och följande växter är ej lämpliga:
Apelsinträd, Astrar, Benjaminfikus, Doftranka, Dr Westerlunds blomma, Eterneller, Femöring, Fönsterviva, Gardenia, Gerbera, Gloxinia, Gula tulpaner, High Chaparal (giftig mjölksaft)Hyacint, Julstjärna (giftig mjölksaft), Kristi Törnekrona (giftig mjölksaft), Krysantemum, Oleander (mycket giftig), Palettblad, Pelargon, Prickblad (giftig mjölksaft), Primulor, Prästkrage, Ringblommor, Saint Paulia, Sprätt iväg (giftig mjölksaft), Tagetes

3 kommentarer:

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Jag har nöjet att starta om i min lilla oas.Så jag spanar på växter som en med allergi kan tåla.Att Doktor Westerlunds blomman skulle vara olämplig har jag då ALDRIG HÖRT1Det var ju just därför som den blev kallad Doktor Westerlund,eftersom han ansåg att det var en läkande blomma!
Vänl.Inger Rozén,Chintohs.blogspot.se

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hej Chintoh, tack för din kommenatar! Jag refererar bara till en sida på nätet och kan inte garantera att listan är rätt och riktig. Inlägget skrevs för sju år sedan och nu är sidan jag refererar till borttagen. Bäst att kolla på andra ställen!

Anonym sa...

Hej. Begonior kan också orsaka allergiska besvär. Till och med så att vissa sidor på internet råder att inte skaffa dom. 🤷‍♀️ visste inte detta och har flera olika sorter själv då jag aldrig reagerat förr så har jag fortsatt med dom. Men sista månaderna efter jag tagit hem en häng begonia som min mor dragit upp från frön från impecta så har jag börjat reagera vissa dagar. Inte hela tiden så förstod inte vad det var först men så sent som nu på morgonen efter morgon promenad så kom jag in och började diska o koka kaffe. Och är just i köket jag har hängbegonian, (och 2 sorter till som jag dock aldrig känt av) jag började nysa och näsan rann och det vilke inte ge med sig, som en rejäl pollen reaktion😳 fått ta antihistamin både nässpray och tablett så det har lagt sig lite men inte slutat. Så måste nog göra mig av med åtminstone hängbegonian...Så tråkigt🥺 men bara ville berätta, att begonior kan tydligen också ge besvär 😕