fredag, februari 17, 2006

Några frågor får svar!

Det är så mycket som händer bland kommentarerna och jag har varit usel på att svara på dem på sistone! Nu håller jag på att gå genom och kommenterar. Hittar en del frågor som jag kan lyfta ut till ett eget inlägg!


"AnnicaB said...

Driver du upp "vanliga höstlökar" nu i kruka?? Frågar för jag kom mig ju aldrig ut för att plantera de 40-50 lökar jag köpte med narcisser, tulpaner & snödroppar?? Trodde loppet var helkört och tänkte vänta till nästa höst med sådd. Men kanske kan situationen räddas med krukplantering?"

Linda svarar:
Ja, jag testar! Jag satte ju krokuslökar i januari och de blommar nu ca fyra-fem veckor senare. Jag har ingen aning om hur lång tid dina lökar tar på sig, men jag tycker gott du kan testa sätta dem i kruka! För längre hållbarhet på lökarna ska de ha det svalt nattetid. Man kan ju ha dem utomhus sen också om det inte blir alltför kallt. Någon minusgrad ska de väl tåla. Liljelökarna är en ren chansning. Det stod på påsen att de ska sättas på våren när tjälen gått ur marken (de är från förra eller förrförra året). Ännu har inget hänt! De står i svalt i källaren, i fönstret (fick ej plats under lysrören) så de får inte överdrivet med ljus. Möjligt att de behöver mer ljus sen när de börjar sticka upp?


"FinaM said...

Hjälp! Planerar träaltan och det blir bäst där alla underbart vackra roserna finns idag. Sist jag flyttade på rosor, dog de. Hur i hela friden ska jag göra för att de ska överleva? Jätte tacksam för svar, om du kan alltså... ;-)"

Linda svarar:
Ajdå! Men det ska inte vara omöjligt att flytta rosor. Om du gör det på våren så klipp ner busken. Gör i ordning nya platsen, gräv en djup grop. Vattna innan du gräver upp rosen, gräv upp en rejäl rotklump och se till att vattna en tid efter att du planterat rosen. Du kan ev skydda rosen mot starkt solljus. Eftersom jag inte själv är någon rosexpert har jag hämtat råden från AoTs skötsellista!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh får man ställa frågor här *jag med jag med* Om jag säger ordet Frötapet. Vad svarar du då ? (tyckte idén verkade så lustig, att tapetsera rabatterna :) )

Lindas trädgårdsblogg sa...

Fråga på, men jag utger mig inte för att vara expert!! Jag tycker frötapeter är ett lustigt påfund och jag är nyfiken att prova! Frötapeterna kom förra året och det jag hört (på Odla med P1) var att de tapeter som fanns förra året kanske inte skulle funka överallt, dvs inte hinna komma i blom för att de har för lång utvecklingstid. Om det är bättre frösorter i år (som man inte brukar förkultivera) i tapeterna har jag inte tagit reda på! Ska du testa?

Anonym sa...

Tycker det verkade kul! Men jag tro inte jag ska göra så mycket åt trädgården första året annat än lite planetring i krukor. Vill ju se vad som tittar upp först!