tisdag, juni 20, 2006

Nya blommor i blom

1. En liten mörkrosa växt i plistersnåret.2. Nåt liknande fast mycket ljusare i färgen. Mer "lökig" stjälk.
3. En tremastarblomma i stora perennarabatten på baksidan.
4. Och den här mörkblå blomman har precis slagit ut. Påminner om kantnepetan, men är mörkare i färgen och har inget silvrigt i sig. Kan det vara nån slags salvia?
Snyggt tillsammans med den rosa nävan.
Så nu drar rabatten i mörkblått på högerkanten.
Och vad jag mest av allt väntar på nu är pionerna!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte vad för blommor du har i rosa och blått men de är ju underbara, ser ut som någon sorts lök som du skriver. Blått och rosa är ju så fint, giller den färgkombinationen. Du har mycket nytt som kommer hela tiden, en bra planerad rabatt. Jag försöker tänka så numera, det gäller bar att få ideer och det får man ju verkligen på alla fina bloggar som finns! =)

Moni sa...

Herre gud du skulle kunna ta dit en zoolog - fast inte en zoolog utan en expert på växter, men jag vet inte vad dom heter - och låta honom rumstrera runt lite i din trädgård! Det verkar finnas mycket okänt å vackert att utforska! :)

Jaska sa...

Fina blommor du har!
Den blåa är någon form av veronika. Kanske Veronica teucrium, praktveronika.
Pioner är även på min väntelista. :-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

lotta: Ja, den känns genomtänkt. När vi flyttade in så dominerade rosa (bl a höstanemon) och silver (bl a ulleternell). Så att det skulle vara en massa blått överraskade mig! Tänk om förra ägarna hittat min blogg och sitter här och ler i mjugg! :-)

moni: Botaniker? Ja, det skulle vara kul att gå runt med nån som vet vad man har och vet vad man borde göra! :-)

jaska: Veronika? Trevligt!! Jag bildgooglade och det var riktigt likt.