söndag, juni 18, 2006

Växterna vid uteplatsen

Här är närbilder på några av de växter som finns vid uteplatsen. Ni får gärna hjälpa till att idenifiera.

1. Gissningen är praktbetonika. Kan det vara sniglarna som äter hål på bladen? Det är gott om sniglar på min fuktiga baksida.
2. Den här är ca en meter hög och står i knopp. Undersidan av knopparna är liksom silvriga.
3. Jag gissar på perenn solros. Det blommade i gult när vi flyttade in och jag tror att det är från den här.
4. Påminner om nummer 2, men har flikigare blad och knopparna är gröna och inte silvriga.
5. Längst in mot väggen bakom pionen har de här börjat blomma (suddig bild). Är det ogräset bergklint? Och vad är det för blad som kommer där nere till vänster?

5 kommentarer:

Moni sa...

Jag är blomsteranalfabet så jag är inte till nån hjälp är jag rädd... Men jag njuter av fina bilderna i alla fall! :)

Anonym sa...

nr 2 är definitivt bolltistel. Jätttefina, börjar blomma i juli med stålblå blommor. Klipp ner blommorna innan de går i frö. De sprider sig våldsamt. Perfekta i utkanten av trädgården där de kan bilda jättebuskage. Blir ca 1.30-1.50 höga beroende på sort. Tål torka.
Jag kan inte fatta vilken otoligt fin trädgård ni fick på köpet när ni köpte huset:) Det är bara att gratulera, verkligen!

Anonym sa...

4 tror jag är stormhatt, ganska höga, trivs halvskuggigt, lite fuktigt. Giftiga, oftast blå blommor.

Petra sa...

När ni är klara med identifieringarna här kan ni komma över till mig! :-)

http://www.jankov.com/blog/2006/06/vad-finns-i-trdgrden.html

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för all hjälp! Jag får återkomma när det blommar!!