söndag, januari 28, 2007

Shoppat fler fröer

Vi var på Hornbach igår och de hade ställt upp en stor vägg full med fröer från Weibulls och Hammenhög. Det kunde man ju inte gå förbi utan att botanisera.

Jag plockade på mig:
En dubbel petunia, Petunia x hybrida Double Cascade Orchid Mist. Blir nog fin i balkonglådorna. Sås inomhus i april-maj.
Praktvädd Mix. Ettåring som är fin som snitt. Sås direkt på växtplatsen i april-maj.
Palettblad Wizard Coral Sunrise. Sås inomhus i mars-april.

Varför jag köpte palettbladet är för att jag grämer mig nåt fruktansvärt över att jag glömde plocka fröer från Amaranthusen som jag fick från plantbytet i juni. Den var så otroligt läcker i rosrabatten. Sorten finns inte att köpa i de svenska fröbutiker jag letat i. Det närmaste jag kan hitta som liknar den är palettbladet (?).

Här är Amaranthus 'Summer Poinsettia Mix' som bakgrund till rosen Pernille Poulssen. Till vänster syns Potentillan jag bloggade om för ett litet tag sen.
Glöm inte att klicka för en större bild.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst är då svårt att gå förbi fröerna när man är handlar. Spelar ingen roll om det är på ica eller i växtaffären. Dubbel petunia är en av mina favoriter. Praktvädd sådde jag förr förra året och den är perfekt att fylla ut luckor i rabatten med. Palettblad ska jag definitivt så - min favorit är det limegröna!

Anonym sa...

Vad vackert det var med den mörka bladfärgen på Amaranthus bakom rosen! Var det medvetet du planterade den så i somras? Jag är så dåligt på att tänka i nya kombinationer, ser jag en bild är det lätt att härmas men komma på det själv? Kanske när jag blivit modigare...

Lindas trädgårdsblogg sa...

karin a: Jag såg dubbel petunia i några amplar på en visningsträdgård i fjol och fattade inte vad det var. Jättefina!

lotta: Nä, det var en lyckoträff! Jag hade ingen koll på hur den skulle se ut. Varken den eller rosen.

Lindas trädgårdsblogg sa...

lotta: Jag glömde till och med skriva upp att jag hade planterat den när jag gjorde den här sammanställningen. Se så ynklig den är brevid rosen!

Anonym sa...

Jag har kört med dubbel petunia i några år nu och de är ju alldeles, alldeles underbara.