torsdag, februari 22, 2007

Garaget

Nu har vi äntligen börjat ta tag i garageprojektet. Vi har varit till Stadsbyggnadskontoret och snackat om vår idé, det lät inte helt otroligt, så nu ska vi få ihop en bygglovsritning och skicka in.

Jag labbade lite med Photoshop för att se hur mycket plats garaget skulle ta i trädgården. Så här såg det ut i somras:

Här ritade jag ut lite fritt, utan koll på måtten. Efter att jag gjort denna bild har vi varit ute och satt stolpar i marken och fotat på nytt. Det visade sig att jag gjort garaget lite för kort och för mycket åt höger.
Skulle det inte vara snyggt med ett sedumtak?

6 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

En kompis har växhus i anslutning till garaget, södervägg, på något sätt fungerar värmen mellan dem, jag är inte så teknisk.

Anonym sa...

Klart du ska ha ett sedumtak. Såg någonstans att dom är bra för miljön eftersom dom är bra luftrenare eller nåt sånt. Tycker efter att ha sett det att alla borde ha sedumtak. Minns bara inte vars jag såg det...
Kom gärna förbi med boken när du har tid. Kanske får jag bjuda på en kopp varm choklad om du har tid? Ett litet meddelande innan bara så värmer jag himmelsdrycken :-)

Anonym sa...

Tänk vilken nytta man har med ett garage.. vi har dubbelgarage,,, men inte så många bilar i jämnt utan jag har växter odyl... Det ser ut att bli fint i trädgården. sedumtak???? växter?? eller vad är det???/åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

Anonym sa...

Garaget smälter in i slänten och det blir lite mjukare än ett vanligt "fyrkantigt" och ett sedumtak på det - det hade varit jättefint! Det är skönt med garage för bilen när det är snöigt och kallt som det är nu - brrrrr.

Anonym sa...

Det låter bra att ni har börjat ta tag i ert projekt. Vi hade bestämt oss redan förra året att bygga ett garage på hösten, men av det blev det intet. Vi får se hur det blir i år. Vi är dessutom lite oense. Jag tycker att det räcker med en dubbelcarport men Mats vill ha ett dubbelgarage. Jag sa att jag om vi inte har automatiska portar så kommer jag inte idas köra in bilen i alla fall och sådana är ganska dyra...Vi har en provisorisk carport just nu och jag tycker att den har funkat riktigt bra....
Sedumtak på ert garage låter spännande!

Lindas trädgårdsblogg sa...

hannele: Jag har funderat på drivbänkar i taket om man gjorde en takstol så att taket lutade in mot slänten... Men jag vet inte, tror inte det funkar så bra med höjdkurvorna.

nettan: Det kostar ca 500 kr per kvadratmeter så jag vet inte... Men det vore himla läckert. Jag tror det kommer att kännas blaffigt med taket, så om man fick det att smälta in lite mer... Fast i vår senaste beräkning kommer inte taket att luta så mycket som syns i bilden.

åsa: Garaget blir makens lekstuga (bilar är stora intresset). Det ska finnas en plats för projektet och en plats för vår vardagsbil. Sedan behöver vi en plats för de andra bilarna på infarten...

lotta: Ja usch, det är jobbigt med rosten här nere. Bilen hinner ju rosta på en vinter!

helny: Vi skulle ju byggt förra året, men det kom småprojekt i vägen hela tiden så vi kom aldrig igång. Det var skönt när vi kunde bestämma att okej, vi skjuter på det. Risken är bara att det händer i samma i år! Fast några små steg har vi i alla fall tagit. Nu väntar vi en höjdkurveritning på tomten.