lördag, maj 26, 2007

Massor med bilder på det som blommar

Nu har jag laddat kameran med massor av bilder. Här kommer en omgång av det som blommar! En del har börjat blomma idag, annat under veckan. Jag går en runda runt huset med start vid "gula" rabatten vid cykelvägen.

Kirgislöken har ni redan sett, men kolla i bakgrunden. Där är den gula skäggirisen!Som ser ut så här i närbild. Förra året slog den ut den sjätte juni! Idag slog även en blå iris ut. Jag har flera tuvor av denna sort, men den här står nog soligast. Förra året slog den ut den nionde juni!Jag gillar växtformen, är det strandiris? Det här exemplaret är en ganska liten tuva. De flesta av mina nävor står i knopp, men flocknävan blommar! Ni missade väl förresten inte Karin A:s bilder på sina nävor? Vad många söta nävor som blommar så tidigt.Det här exemplaret står i stora perennarabatten på baksidan. Här en översiktsbild. Nävan är i framkant framför daggkåpa och buxbom mm. Bakom är ett buskage där syren och en spirealiknande buske blommar. Till höger är rönnspirea. Bakom detta buskage finns ett enormt rönnspireasnår om någon vill ha :-)På baksidan vid uteplatsen (som nu är belamrat av mina frösådder), blommar min cerisaste rododendron.Tillsammans med lagerhäggen som redan blommat ett tag. Jag tycker det är trist att lagerhäggens blommor så snabbt blir smutsgula. Den ser liksom vissen ut på håll.Som sagt så blommar syrenen också. Den här står precis vid altanen och skänker väldoft till morgonkaffet :-)Mitt i mitt rabattprojekt blommar bergklinten. Framför huset har jag en snårig rabatt som är så söt nu när skuggbräckan gått i blom. Det rosa är fänrikshjärta. Nu väntar jag på aklejorna. I min högra rosrabatt slår den tidigaste stjärnflockan precis ut! Underbar växt. Jag planterade den i fjol och jag hoppas det blir rejäla plantor.I den vänstra rosrabatten blommar min lilla benved. Dock verkar rådjuret varit och skalat av busken i topparna.Fågelbadet är redan överväxt, jag måste krypa till marken för att se det!På nedredelen av tomten blommar en vanlig rododendron (som jag måste flytta så snart vi fått bygglovet...). Kolla så fina hostor vid fötterna. Jag visade en närbild häromdagen.Rosenhagtornen blommar också vid garaget. Vackert mörkcerise i färgen.Så entrén ser just nu ut så här, med flocknäva i blom i höger framkant och rosenhagtorn uppe till vänster. Under blommar den oranga nejlikroten. Färgmatchat eller hur ;-)
(Jag var tvungen att flytta krukan med penséerna som stod precis vid nejlikroten. De blekt lila penséerna gick inte riktigt ihop med orange! Mörkt lila kirgislök funkar mycket bättre till nejlikrot!)

Ha en skön helg!

9 kommentarer:

lagom grön sa...

Vad fint det blommar hos dig. Särskilt Irisen var riktigt snygg och vilken fin entré. Skuggbräckan blommar hos mig också, den är verkligen jättesöt.

Anonym sa...

Vilken härlig tid det är med allt som blommar nu! Din gula iris är verkligen fin. Jag fortsätter att förundras över att det blommar tidigare hos dig än här. Här är både allium och strandiris fortfarande i knopp. Vad jag kan se är den utan skägg och då är det en iris sibirica. Jag tror dessutom att jag har en på pricken en likadan strandiris.

Anonym sa...

Oj va mycket som är på g hos dig. Kul att se trappen med växtlighet runt om - jättefint.
Läckra irisar, gillar den blå massor. Har själv en lila-gul variant som jag inte är så förtjust i, den ser vissen ut redan när den slår ut...

Linda K sa...

phu vad med blomster! fint :)

Anonym sa...

Ännu en gång bekräftat att du måste ha en zon "mer/tidigare" (vad säger man?) än mig i stan. Min Trädgårdsiris (tror jag) har bara knopp och min vita Brunnäva har idag börjat blomma. Jovisst är Lagerhäggen tråkig i färgen nu men luktar fortfarande gott och har vi tur så blommar den igen. Jag ser att du har samma "gamla favoriter" som jag har, Bergsklint, Skuggbräcka - Rosenbräcka? och Nejlikrot - den senaste har jag delat ut då det inte är många som känner till den men en kär blomma denna årstid. Vad härligt det är nu när det börjar blomma! =)

Anonym sa...

Jösses vad myckt som blommar hos dig! Så fint du har det.

Anonym sa...

Mmm... Supervackra bilder! Tack för titten!!! :)

Cin sa...

Åh, vad många fina blommor. Irisen va fin, liksom de små vita (skuggbräckan). Jag antecknar... ;)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för alla snälla kommentarer! Jag har varit så dålig på att svara på kommentarer nu en tid.

Jag kan berätta att jag nu tagit bort zon 3 från presentationen. Det är nog zon 2 här i alla fall! Jag bor på "fel" sida berget och tycler det blommar lite senare här än på andra sidan så jag har tänkt att vi har en högre zon.