torsdag, juni 14, 2007

En tripp med tåget

Jag har varit på utflykt/konferens med jobbet i två dagar. Jag hade lillkameran med mig.

Vi stannade till i Hässleholm och fikade i Hembygdsparken. Det var ett väldigt mysigt ställe, men ack så torra rabatter. Det som verkligen tycktes trivas var kantnepetan. Missa inte humlan!Aklejan såg ut som torkade eterneller. De påminde mig om att jag inte sått mina svarta Barlow-aklejor. Måste ju för de är så fräcka.Slutdestinationen var Helsingborg och idag fick vi tid att åka på egna utflykter. Jag valde såklart att besöka Louisiana. Det är nog tolv år sedan jag var där. Just nu pågår en utställning om kinesisk samtida konst som helt klart var sevärd. Trädgården är parkliknande och vetter mot Öresund. Runtom står skulpturer och konstverk.Murgröna är en flitigt använd marktäckare.Jag kan rekommendera att man tar bussen från Helsingör. Man åker längs med Strandvägen där det kryllar av vackra villor med fina trädgårdar. Rosorna blommade för fullt! Bussen gick dock lite för snabbt för min smak så jag fick påtaglig "information overload" av allt fint jag hann se. Försökte knäppa någon bild med kameran, men det var lönlöst.Helsingör är en liten och pittoresk "by" med flera söta små butiker.Jag frågade i tursitinformationen om det inte fanns några öppna visningsträdgårdar i Helsingör. Hon rekommenderade att jag skulle gå längs Stengade (stora gågatan) och kika in i innergårdarna. Det mesta är dock privat, men det finns en och annan restaurang med öppen trädgård.

Jag hittade en mysig innergård med två butiker, en hantverk och en dockhus. Till höger i bild finns en damm.
Där denna groda bor.Mot ett träd stod den här cykeln. Undrar om man kan göra en sån med björkris?På innergården blommade denna buske. Är det någon som vet vad den heter?

Uppdaterat: Busken var liten, kanske en meter i diameter och klasarna små, bara några centimeter i omkrets och väldigt boll-lika. Bladen är blanka och gröna som synes. Fortfarande ingen som vet?
Trots många frestelser så kom jag hem tomhänt. Men jag blir sugen att besöka Danmark igen. Skulle gärna åka dit på en trädgårdsresa, det finns mycket inspiration att hämta!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Så trevligt det ser ut både den här sidan och andra sidan Öresund. Strandvägen är så trevlig och husen/trädgårdarna är ju fantastiska. Vackra bilder från Louisiana. Jag var där för ett antal år sedan och såg Andy Warhol men skulle gärna åka tillbaka igen.

Anonym sa...

Hej! Vilka fina fotomotiv du lyckades fånga i kameralinsen. mljcwiwsirz

Anonym sa...

Låter som om det blev en trevlig konferens! Fina bilder. Helsingör är jättetrevligt!

Marina sa...

Så du har varit i Hässleholm i dagarna! Det är bara ca 4 mil från där jag bor.
Oj, va sugen ajg blev på att åka till Helsingör. Det var så länge sedan.

Anonym sa...

Fin cykel och mysig stig med murgröna.

Anonym sa...

Ska till köpenhamn, och flanera, och hoppas hitta något som går att hänga i något träd i min trädgård. När jag flög luftballong lågt över söder i Stockholm, såg man alla innegårdar, och vad mysigt en del gjort. Men det gick alldeles för fort för fotografering.
/karinas.tradgardsblogg.se

johanna sa...

busken ger mig huvudvärk. bladen liknar olvon men är blanka o läskiga, och blommorna liknar syrener fast ändå inte.
jag har inte den blekaste. berätta när du vet!

Anonym sa...

Det är en ceanothus! Mvh Bodil

Anonym sa...

Av en händelse var jag troligen där för tolv år jag också, men jag kan inte påstå att jag minns något av just det besöket. Kanske för att jag varit där några gånger därefter också. Du kanske kan friska upp mitt minne?

Maria sa...

Vilken mysig resa du varit på! Ibland vill jag också ha närmare till Danmark, enda gången jag varit där var för 11 år sedan på en resa till Skagen (med Johanna bla)

Anonym sa...

Så trevligt att förena jobb och nöje/trädgård! Det finns lite smultronställen Helsingör och om man inte skall ta sig en tur dit i sommar? Får nog ta ett snack med maken... =) Vad fint det blommar hos dig nu med alla rosor. Jag tycker det är vackert med Rosor, att titta och lukta på men har lite svårt att få in dem i min trädgård. Om Honungsrosen trivs hos mig skulle jag kunna tänka mig någon mer klätterros - så att Rådjuren inte når knopparna... ;) Har du sommarlov nu?

Lindas trädgårdsblogg sa...

karin a: Jag skulle kunna tänka mig att ta cykeln efter den vägen. Mycket bättre tempo och man kan stanna där man vill! :-)

mlj: Tack!

nr (nettan?): Ja, Helsingör är hur mysigt som helst!

marina: Nämen, nästan i dina trakter!

hannele: Ja, man har hela tiden ögonen öppna för idéer.

karina: Det var längesen jag var i Köpenhamn. Läste att Mia på Mias landliv precis varit där. Hon hade en del tips (fast det var nog en bit utanför).

sericea: Jobbigt!!

bodil: Tack du okände välgörare!! Jag googlade och hittade dessa fantastiska bilder på Blå säckbuske: http://www.arborea.se/ceanothus.htm

jesper: Jag minns omgivningen, men inte vilken utställning det var. Den enda tavlan som etsade sig i mitt minne var den stora av Roy Lichtenstein.

maria: Ja, det är lyxigt att ha så nära till så många fina resmål! Hoppas allt är bra med Johanna!

lotta: Nja, det är väl inte så många rosor som blommar precis, men man får njuta av det lilla! Dock har jag sett att rådjuret varit framme och käkat en del, men det är mycket knoppar kvar. Japp, sommarlov, men inte riktigt ledig. Men i morgon ska jag ta en semesterdag!