söndag, juni 03, 2007

Jan och Ing-Maries trädgård

En av mina grannar prenumererar på Allers trädgård så nu är jag inte så hemlig i grannskapet längre! Ing-Marie och jag kan snacka trädgård hur länge som helst. Hon har hund och stannar ofta till på sina promenader vid mina trädgårdsprojekt. Nu när hon sett min blogg funderar hon också på att börja! Hon har en helt otrolig trädgård. Man upptäcker saker överallt! Den är lummig och väl inbäddad så man ser den inte om man inte går in i den. Jag fick lov att komma och fota. Varsågod, nu får ni chans att titta på en av mina grannars trädgård!

Baksidan är väldigt spännande. På mitten står en enorm björk som skapar lummighet. De klipper inte hela gräsmattan, utan sparar en äng runtom. I ängen växer olika sorters gräs och även blommor.Det finns flera sittplatser i trädgården. Närmast i bild till höger är en benved som jag också har, den blir knallröd i höst. Precis bakom står en klockbuske som jag såg på Botan igår, men ett betydligt mindre exemplar.Närbild på klockbusken.En trädgårdsgång leder till en uteplats längt in i trädgården. Massor med lökar och perenner runtom.Här är en bild från andra hållet. Jag glömde fråga vad det var för ett litet träd i förgrunden. Och visst är det snyggt med rödbladigt! Det är en guldlysing som finns lite varstans och ger kontrast med sin röda färg. Längst ner i trädgården finns ett buskparti. Längs efter kan man gå på en trädgårdsgång med det höga gräset intill. Lupinerna och det vita löjtnantshjärtat blommar.En pelargonstege lutar mot en prydnadsapel.Och här lite på håll. Rejäla planteringsytor och perenner som får plats att sprida sig.En röd japansk lönn i förgrunden och en gul blommande ginst i bakgrunden. Här på gaveln så går berget i dagen. Väldigt vackert. Sten finns överallt i trädgården.På framsidan står ett 35 år gammalt körsbärsträd. Den bildar ett rejält tak. Blommade fantastiskt för ett tag sedan!Visst är det roligt att gå runt i andras trädgårdar?

12 kommentarer:

johanna sa...

ojoj vad fint! värsta Allt om Trädgård-reportaget! :o)

Hem & Harmoni Marie sa...

Verkligen fin trädgård din granne har.. Gillade speciellt pelargontrappan!

Karin sa...

Så trevligt med en trädgårdsroad granne! :) Och vilken trädgård sen. Helt otroligt fin och lummig...

Visst pratade vi om Louise Bugnet igår. Lite kul att den hade slagit ut under dagen. :)

Anonym sa...

En trädgård helt i min smak!
Så bra att du fick visa den.

Hälsar L8

Anonym sa...

Underbara bilder, själv saknar jag trädgårdsintresserade grannar.

Anonym sa...

Men vilken härlig trädgård dina grannar har. Lummig och fin och med massor av spännande växter.
Vad roligt att du var med i Allersträdgård!!

Anonym sa...

Grattis till "kändisskapet" och väldigt kul att få reda på lite mer om tjejen bakom bloggen som inspirerade mig att börja blogga för lite över ett år sedan.
Jättekul att du nämnde min blogg, mina söner går runt o kallar mig kändis nu *ler*.
Inte heller jag störde mig på rubriken, fick reda på att det var reportage i fredags när vi skulle till att åka till Skåne. Som tur var hade Karin fått tidningen i brevlådan samma dag så hon läste högt på vägen ner....
Härligt att få kika in i grannens trädgård, vi har ägnat hela helgen åt att kika i andras trädgårdar så nu har vi såååå mycket inspiration.
Tack för att du inspirerade mig att börja blogga från början!

Anonym sa...

Absolut kul att inspektera..=) i andras trädgårdar.. man får inspiration. Pelargontrappen och klockbusken.. vill jag också ha..=)/Åsa

Anonym sa...

Oj, vilken trädgård! Och så fint presenterad!!! Känner genast att jag inte alls gillar våra grusgångar, fram för mera lockande gångar!!! Måste bara övertyga resten av familjen (läs maken) om detta också och hur lätt det skulle vara om vi (läs han) la dit lite skön natursten att hoppa fram på istället...

hulukvarn sa...

Åh vilken fin trädgård hon verkar ha! vilken tur du har...vi bor jämte en ödetomt! men det är ju fördelar med det me!! Kram kram

Anonym sa...

Hej Tjejen!!! Nu har jag köpt Allers och läst om dig. Roligt att du var med och va fin du är!
Lycka till med odlingen. Jag försöker också få ner mina sticklingar i jorden och gläds åt allt som spirar.
KRAM från Norr

Anonym sa...

Visst är det roligt att kika förbi i andras trädgårdar! Själv har jag kikat förbi din blogg flera gånger och nu är det första gången jag kommenterar. Kul med reportaget i tidningen också.
Oj... just nu när jag skriver så klättrar det förbi en ekorre på husfasaden... djurlivet är stort här i Stockholms förort. :)
Kommer kika förbi fler gånger och läsa om vad som händer i ditt trädgårdsliv.