söndag, juli 08, 2007

Uppehåll + dagens bilder

När semestern väl kom blev jag så trött... och faktiskt lite trött på både trädgården och bloggen. Jag ber om ursäkt till alla som skrev på förra inlägget utan att få svar, nu har jag svarat! Och min mail har bråkat med mig, funkar inte alls just nu. Borde ringa och prata med Internetleverantören och ställa allt till rätta, men det har inte blivit. Jobbmailen funkar i alla fall, men den har man ju inte lust att gå in på så ofta. Och regnet... man blir inte sugen på att vare sig greja i trädgården eller fotografera. Men nu har det varit uppehåll så jag var ut en sväng och fotade. Först några bilder från igår.

Vi har äntligen fått bygglov, så nu ska garaget väck. Vi hyrde en som kom och plockade ner garaget. Här åker den överliggande takbjälken. Och här ryker betongväggen...1,5 timme senare. Vi tänkte riva själva från början. Det hade tagit minst en vecka... Till det som är kvar behöver vi en grävmaskin. Jag ringde Stadsmissionen så de kunde komma hit och hämta borden, men när de såg dem ville de inte ta emot dem :-( Jättebra bord ju. Men nu har de stått ute i regnet så de åker på tippen. Jag hinner skörda lite hallon innan de grävs bort!Potatislandet ser lite ledset ut efter allt regnande. Jag testade skörda på midsommarhelgen, men de var fortfarande väldigt pluttiga. Jag tar dem när jag kommer hem från semestern. Eller så har de ruttnat bort...Vinbären är också redan skördemogna. Jag band upp dem i störar för det gick inte klippa gräset. Rosenskärarabatten har börjat blomma. Det gula är nattljus som växer i häcken! Luktärtorna har inte ännu börjat blomma, men grönskan täcker pilkonen (längt bort i bild).Annat som frösår sig och som hänger kvar efter förra ägarna är malvorna. De kommer upp på olika ställen.T ex i rundeln vid entrén. Där gör den sig tillsammans med den rosa nävan (som tyvärr ej syns i bild).I skuggrabatten är det snart dags för astilben. Jag har fortfarande inte utökat denna rabatt som jag tänkt. Det får nog bli ett höstprojekt.Rådjuren har verkligen varit elaka mot mig. Länsat hela min New Dawn, ätit upp mina utslagna Astrid Lindgren (+ alla knoppar), även Pernille Poulssen. För att inte tala om nävorna. Enda rosen som klarat sig är Leonardo da Vinci, men jag lyckades inte få någon bra bild på den. Men jag var glad att de sparat stjärnflockan och den indiska fingerörten. Men nu ser jag att det är avbitet på den med.Detta har verkligen sett ut som ett ogräs som kommit upp, men jag har låtit den vara. Nu har knopparna kommit och det måste vara Rudbeckia occidentialis 'Green Wizzard' som jag fick från plantbytet förra sommaren!Regn, regn, regn. Dags att plocka ner miniväxthuset...På baksidan har betonikan blommat ett tag.På tisdag åker jag hem till Norrland, så det blir nog inte så mycket uppdaterat en tid framöver. Men missa inte Öppen trädgård den 15 juli kl 12-18! Gå in på länken och kolla vilka trädgårdar du har i närheten. Ha en skön juli!

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ni sparade mycket tid med att hyra rivaren utifrån, det var väl gjort på rekordtid. Det är då synd om dina rosor som blev festmåltid till rådjuren. Har hallonen mognat redan? Det blir väl repris från förra året med saft. Det är nyttigt att äta bären som de är också. Kram mlj

Anonym sa...

I det här vädret känns ju inte trädgården speciellt lockande, så jag förstår dig. Kul i alla fall med bygglovet och att det gick såpass smidigt att riva. Vi testade potatis lite innan midsommar och de var små och eländiga men nu är de faktiskt perfekta. :) Fy sjutton för dessa rådjur, så elakt att inte lämna några rosenblommor till dig. Kanske kan det fungera med sådana där pinnar och amoniak och blodmjöl!? Och vad ska man säga om Green Wizard!? Häftig kanske är rätt ord. Så fint det blommar i din skuggrabatt. Vad har du för några planer där?

Ha en bra semester! Ska själv försöka komma iväg den 15. Får se om det blir Bohuslän eller Halland. :)

Maria sa...

Roligt att se bilder från din trädgård. Skönt att vi inte har något rådjur här (ja, de finns ju men inte i min trädgård). Jag har precis varit ute och grävt så det ska jag visa på bloggen någondag. Ha en trevlig norrlandsresa, vi åker till V-botten på onsdag (vi har ju bott i Ratan i 3,5 år så vi ska hälsa på alla V-botten vänner)

Marina sa...

Usch vilka tråkiga rådjur du har. Det måste vara jätte frustrerande. Tack o lov håller dem sig nere på åkrarna här. Ha en trevlig Norrlandsresa. /Marina

Rosengeranium sa...

Det känns litet konstigt när vinbären mognar innan luktärterna slår ut. Men luktärter lär ska gilla regnigt väder, så har du tur är de jättefina när du kommer tillbaka från Norrland. Ha en trevlig resa!

Maria sa...

Hej.Vi har fått skaffa ny hårddisk pga haveri och därför har jag inte kvar din epostadress. Tänkte mejla dig men det gick inte. Du kan väl skicka ett mail. Jag har kvar min gamla mobil om du har tid att ses när ni är uppe.

Anonym sa...

Undrade just vad du hade för dig, har saknat dina inlägg men läser nu förklaringen. Regnet kan få vem som helst att tappa sugen på allt, jag har också tagit ett "steg tillbaka" från trädgården - alla blommor är förstörda av regnet men hoppas innerligt att de repar sig nu när regnet troligen upphör. Det var då för väl att ni valde hjälp med rivningen - det är ett himla mek att göra sånt själv. Kul att ha kommit igång med det jätteprojektet kan jag tro. Jädrans Rådjur - det var elakt gjort mot dig och dina rosor!! Jag har sett en liten kalv som står och tuggar hos oss så de enda rosor jag kommer att ha är klätterrosor där de inte når knopparna..... Du får plocka några vinbär, blanda med socker och hastigt uppkok och häll dem över god glass och trösta dig med en god fikastund... Ha en riktigt skön semester och glöm inte kameran... ;)

Anonym sa...

Spännande med rivningsbilder så där. Det blir lite "extreme house makerover" där det brukar vara mycket sånt. Hoppades hallonen smakade.
/ Anki
http://ankianka.tradgardsblogg.se/

Anonym sa...

Ja.. ibland m�ste man ta en paus.. fr�n egentligen b�de det ena o andra..! fina bilder.. och h�rlgi rivning..=)/�sa

Anonym sa...

Det är inte en Green Wizzard som du har på bilden. Det är en kardvädd, Dipsacus fullonum.

Anonym sa...

att den kallas kardvädd beror för övrigt på att man förr i tiden torkade blomställningen och använde den som "karda" när man ville rugga upp pläden som man vävt i sin vävstol...

Anonym sa...

Hej! Ser att du fått rätta namnet på växten "Kardvädd"...Spännande med garagerivningen. Hoppas vi får följa ert nybygge sedan. Trevlig blogg du har!

Anonym sa...

Så fint det ser ut, men visst är det lite för mycket regn, det blir inte så mycket gjort i trädgården.

Maria sa...

Hej hej.
Jag kom över den här bloggen och blev så glad att det finns likasinnade! Vi köpte vårt första hus i vinter ( I hyggen, på Hurumhalvön mellan Drammen och Oslo), og jag startade en liten blogg om vad som kom upp ut marken. Det första året försöker jeg mest skilja på vad som är ogräs och vad som bör sparas, och smider planer för senare projekt... Roligt om nån vill besöka den, så skall jag förkovra mig i andras så länge :-)

Anonym sa...

Stadsmissionen, jag har inte hört någon, som haft tillräckligt fina saker, som de vill ha... Jag lämnar själv på Emmaus och våra saker har varit sålda dagen därpå.

Taklyftet sa...

Linda, tacka för en väldigt bra blogg som har inspirerat mig att börja med en egen!
Jag är ortorligt nyfinen på erat trädgårdsnätverk, men när jag ringde till Vuxneskolan för några veckor sedan så hade de redan semester. Får göra ett nytt försök i höst.

Anonym sa...

Vilken trevlig Blogg! Spännande rivningsbilder. Skönt för er att slippa göra det själva! Lycka till med det nya bygget. /April W

Anonym sa...

Hoppas du fått en skön semester i Norrland! Jag förstår att du var less med tanke på vilka enorma projekt ni håller på med. Ha det!

Lindas trädgårdsblogg sa...

mlj: Nä det blev ingen rosensommar. Har dock sett några nya knoppar på gång. På med hönsnät!

karin a: Jag skulle behöva utöka skuggrabatten bara. Den känns lite överfull!

maria - jag blommar: Rådjuren är vackra men jävliga!

marina: Lyllo dig!

rosengeranium: Mina luktärter blommar dåligt, men är riktigt frodiga!

maria: Flåt, hann inte med nåt besök i år :-(

lotta: Dock har det inte hänt mycket mer sen bilderna togs för vi fick inte tag i nån grävmaskin. Bra det för maken så fick hann slappa lite när vi kom hem.

anki: Det måste jag ju kolla upp! Tack för att du tittade in och lämnade ett meddelande!

åsa: Ovanligt för mig att ta en sån här lång paus. Tyvärr har jag pausat lite för mycket från trädgården också. Men den är väldigt grön och frodig utan min skötsel också :-o

anonym: TACK!! Undrar var den kommer ifrån?!

Trädgårdsliv & Design: Perfekt med en blogg med kunniga läsare så man får rätt svar när man har fel! Kul att du hittat hit!

hannele: Men det växer bra!

maria: Åh vad spännande! Den måste jag genast spana in! Kul att du hittade hit!

hannele igen: Det var så smidigt att de kom och hämtade. Snopet att de inte ville ha dem.

jenny: Nästa vecka ska vi planera höstens aktiviteter. Men hör av dig igen för du kan anmäla dig till någon av studiecirklarna så länge!

april w: Ja verkligen! Men var har du din egen blogg ;-)

anneli: Ja, det blev en bra tripp till Norrland, dock hann jag ju inte träffa alla som jag skulle vilja. Nästa år borde jag vända på steken och bjuda hem alla jag vill träffa istället för att kånka runt!

Taklyftet sa...

Tack för dina kommentarer i min blog :-), och ja det är mastodont projekt vi har get oss in på ... man blir matt bara man tänker på det.
Lycka till med ditt garage!

Vuxenskolan hörde av sig i går faktiskt, efter att jag skickat dem ett mail. Så nu är jag anmäld till Gröna Fingrar i första skedet och ser fram emot en första träff med likasinnade!