fredag, augusti 10, 2007

Lilla Madeira utanför Lövånger

Efter en slingrig resa med vackra väggrenar så kom vi till ännu en lantligt belägen gård. Själva trädgården låg en bit från boningshuset på en kulle. Liknade lite en ö, därav namnet antar jag. Här hade de flitiga trädgårdsägarna verkligen skapat sig ett eget paradis!

Här en översikt som dock ej får med hela "ön". Rakt fram en vit bro... ...som syns bättre från denna bild.Uppe på ön fanns flera lekstugor, ett växthus, men coolast av allt var ruinen!Vid ingången vaktade två lejon!Här inne kunde man sitta och vila och titta ut över trädgård och åkrar.Här är en annan liten skapelse mitt bland olika pioner. Längre bort till höger syns ett klocktorn som är byggt som en gammal telefonkiosk. Ruinen kan anas längre bort i bild.Slänten ner mot åkrarna (och parkeringen) var ett stort stenröse med gångar och planteringar emellan. Uppe på toppen står det vackra Florumväxthuset. Även det väldigt vackert inrett.Härifrån hade man en ännu mer vindskyddad plats att spana ut över åkrarna!Vid ingången från parkeringen möttes man av ett rostigt vackert lusthus.Där trädgårdsägarna kanske tar ett dopp emellanåt!Jag lyckades inte fota så mycket växter i den här trädgården, men de fanns de med. Det man slogs av var alla detaljer och fina stilleben och arrangemang, så det var det min kamera drogs till. Visst var det en läcker plats!!

Vi hann inte med fler trädgårdar, men var väldigt nöjda med dagen!

9 kommentarer:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Nästa år måste jag åka dit och titta! Vilket fantastiskt ställe, de i Burträsk var också fina. Får väl planera in öppen trädgård dagen så att man är på resande fot mellan Norrbotten och Västerbotten helt enkelt!

Anonym sa...

Kära nån vilken trädgård..och bilden med tegelväggar. blev jag storm förtjust i..=)
Roligt du är åter..=) /åsa

Anonym sa...

Muren är helt underbar - visst får man lust att åka till "återvinningen" och leta tegel?! Härlig miljö i trädgården. Gillar också tyget som hänger som en gardin gissar jag - lagom naturmönstrat. Mycket fint finns att se i vårt avlånga land =)

Karin sa...

Åhh så kul att du är tillbaka i bloggvärlden! Trädgårdarna som ni besökte ser väldigt fina ut och just i den här fanns det ju massor utav inspiration att hämta. Häftigt med alla stenar och med ruinen. Synd bara att det inte funkar hos mig! ;) Fast ett Florumväxhus hade inte varit fel det heller. :)

Maria sa...

Välkommen hem Linda!
Och jag som tidigare bott bara ett "stenkast" från Lövånger och missat det här stället!

Cin sa...

Ett sådant badkar är jag sugen på att köpa till min trädgård. Tycker de är superhäftiga! Verkar vara en trevlig trädgård.

Anonym sa...

Tänk såna smultronställen och fina trädgårdar det finns överallt.

Britt sa...

Ser väldigt trevligt ut. Var i sverige ligger Lövånger? http://brittstradgard.blogspot.com/

purple area sa...

Ser spännande ut!