tisdag, september 09, 2008

Garage och träd

Om vädret är bra så kommer betongen på torsdag.


Vi är lite oroliga att garaget kommer att kännas för stort och blaffigt när det är klart. Jag har därför tagit på mig det roliga men svåra uppdraget att komma på vilka träd vi ska ha kring garaget som mjukar upp runt nybygget.

I det vänstra hörnet mot gatan har vi pratat om en vintergrön lite högre smalare häck som kan dölja soptunnan och ev ett cykelställ. Där blir någon meter över för ett träd. Trädet bör nog ha en stam som går upp över taket, dvs ca 3 meter och sammanlagt bli ytterligare några meter hög (5-6 m). Jag vet inte hur högt man riktigt vågar satsa på.

Jag har några favoriter (vet dock inte hur höga stammarna brukar vara):

Kopparlönn Acer Griseum. Den lönnen har jag iofs två ytterligare platser i trädgården där jag skulle vilja ha den!

Vitbrokig lönn Acer platanoides 'Drummondii'. På platsen fanns ju innan brokbladig kornell, sp det här trädet hade ju verkligen varit en lämplig ersättare. Sluthöjden kan bli 10 meter, känns kanske lite för högt.

Oj, nu hinner jag inte skriva mer. Det finns ju många fina rönnar också. Och körsbär och prydnadsapel. Ge gärna nåt tips om ni har!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så mycket jord man har grävt undan för garaget!
Det är väl, att ni har kommit igång med byggandet. Du har rätt att det behövs lite större växter att mjuka och "dölja" runt garaget.
Det var en gullig bild på de söta kannibaler, de äter väl varandra?
Hej o kram mlj

Anonym sa...

Inte fel att tänka på höstfärger.

Erika sa...

Oooo va roligt att få följa någon annan garagebygge. Vi är jätte nöjda med vårat. Trodde aldrig att det skulle ta sån tid att bli klar med ett garage men fint blev det iaf. Svårt att verkligen visualisera sig hur det blir men roligt var det iaf.

Anonym sa...

Åh jisses vad ni har grävt!!! Ett stort bygge på gång! Fina växter ni valt. Varför inte ett vinterblommande träd oxå, Viterblommande hybrid Kesarolvon- Viburnum x bodnantense 'Dawn'. Det är kul med växter! ;-)

Ola sa...

Varför dölja ett så snyggt garage? :-)

Hjärtat Mitt sa...

Det måste vara kul att vara igång med bygget!
Vilken höjdskillnad ni har på tomten.

Kram Mari i Marieholm

Anonym sa...

Glanskörsbär...vackert hela året.

Maria sa...

Jag tcker också om fina träd. Borde ju plantera nu, så att de har chans att växa till sig innan man blir pensionär =)

Vet dock inte vilket du ska välja...