onsdag, januari 21, 2009

Inspirationskväll

Det känns som startskottet för trädgårdssäsongen gick ikväll. Har varit på inspirationskväll med trädgårdsnätverket! Ika, Taklyftet och ca 15 andra trädgårdstokar kom till Vommedal Västergård och snackade trädgård, bläddrade i böcker, bytte frön och spånade vårens projekt. Åh vad härligt att vårens snart är här. Men, men, men, men, vi har ju en miljard projekt och jag skulle vilja få klart allt, men det är en omöjlighet. Det vore nog bäst om vi prioriterade noggrant och försökte beta av en sak i taget. Help. Allt är ju lika viktigt.



  • I sommar springer pojkarna omkring: vi borde fixa en barnvänlig, säker, rolig yta för dem. Här på baksidan tänkte vi:
    Detta projekt hade väl varit enkelt om det inte vore för att avrinningen är helt fel, så där samlas vatten. Och om alla andra projekt kommer att äga rum på framsidan, ja då lär dom ju inte få chans att använda den...
  • Jag är ju nästan klar med ytan fram till entrén. Ska plantera ett trä (vilket?) och lite växter. Vore väl skönt att få klart?

  • Vi bygger ju typ ett garage och behöver anlägga en ny trapp och en gång upp till huset. Plus en del stödmurar runt infarten. Hur mycket jobb som helst (för att inte tala om att göra taket, putsa ytterväggarna, köpa och montera dörrar och fönster och slamma innerväggarna...).
  • Och vi ska avsluta grusgången runt hörnet på huset, så vi har en gång hela vägen till källaringången, där vi tar in pelletsen:

Nu har jag verkligen försökt sålla (det finns ju så mycket mer att bita i). En del saker är det inga problem att göra själv, som jag gör bara jag får vara ostörd en stund. Gräva och plantera, tänker jag. Alla andra projekt är för stora för att jag ska kunna göra det helt själv. Eller om vi ens kan göra det utan hjälp utifrån (fixa till runt garaget). Och det är väl ingen idé att börja anlägga garageinfart, stödmurar, trapp och gång innan man är klar med själva garaget. Och när det är klart är ju lite svårt att veta. Får nog lägga detta mäktiga på framtiden...

Hur skulle ni ha gjort?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jösses vilka projekt ni har framför er.
Jag personligen skulle se till att få till en plats för pojkarna först sen ta tag i resten.

Du kommer nog på hur ni ska göra. Det är ju tid än. Kanske en prioriteringslista vore nått? Så man inte förlorar fokus på det som är viktigast?

/nina

Anonym sa...

Hej igen,

Våra barn är 10månader och 5år. VI har insett att vi måste göra om en del av vår altan för att den skall bli mer anpassad för lillkillen. Vi skall bygga en grind så att en del av altanen är barnsäkrad så man kan vara ute och även vädra.

Jag är så sugen på att köpa pluggboxar och massa fröer och sätta igång med förkultivering. Längtar efter sommaren som bara den.

Kram
Nina

Mia sa...

Ojoj Linda, nu är du igång igen med trädgårdsplanerna. Vad härligt!

Tittade just på filmernaoch skrattade gott du lagt upp också. Åhh dessa små barn är ju så underbara!:)

Kram Mia

Maria sa...

SOmmaren är räddad! Inga sysselsättningsproblem här inte!!
Hinner ni med någon resa norrut??

Erika sa...

Visst kändes det som ett startskott. Det finns massor man vill göra och det är ju så svårt att välja var man skall börja. Jag har iaf tänkte lite som så att börja högst upp på tomten och arbeta neråt för att inte förstöra något med en ev grävmaskin eller stenras. Vi har redan lyckas jobba in oss själva i ett hörn men men man kan ju försöka iaf.

Anonym sa...

kan man inte få anlita dig till min trädgård.. *suck* har ingen inspiration alls..

Karin sa...

Kul med inspirationskväll och härligt med planer! Plats för pojkarna låter som en bra början. Därefter skulle jag börja vid entrén till tomten (antar att det är garaget) och sedan jobba mig uppåt. :)

Trevlig helg till er alla! Kram Karin

Karin sa...

Hej igen Linda, tack för tipsen! Då ska jag pilla lite till i mallen...