måndag, maj 25, 2009

Hemma

Jag är hemma efter en resa till Norrland med min ene son (inga bilder på det). Det blev Hugo som fick följa! Sigge hade typiskt nog feber på morgonen och precis innan vi skulle åka till flyget så sprack ena trumhinnan. Stackaren. Tur att han inte förstår vad det är han missade... Hugo fick träffa hela tjocka släkten på min sida och blev så omhuldad så. Det var intressant för mig att få resa bara med en son och få ägna all uppmärksamhet på honom och se vad han är för liten kille utan sin bror. Han verkade faktiskt inte sakna sällskapet av brorsan (inga leksaksbråk!).

Det är otroligt smidigt att bara ha en ettåring att hålla reda på och lite kul var det att få testa på att vara enbarnsmamma. Inga logistikbekymmer. Ingen tung vagn. Sanera en måltid - vad är det? Men jag är hopplös. Direkt jag hamnar i samtal med andra människor (på flyget, på lekplatsen, på stan osv) så verkar det stört omöjligt för mig att låta bli att berätta att han har en tvillingbror hemma! Lite stolt är man väl att man har tvillingar... och jag kan absolut inte tänka mig nåt annat. Idag har de varit hemma med pappan och varit fulla av energi och upptåg och hela tiden varit i varandras närhet. Vilken glädje de har av varann!

För övrigt var det läckert att komma till Norrland och återuppleva våren. Där var skir grönska, björken hade musöron och häggen skulle till att blomma. Så fint, så fint.

Och hur var det med trädgården när jag kom hem? Syrenerna doftar som galningar! Tyvärr har syrenen vid cykelvägen fallit ihop, det har visst varit slagregn. Nya rabatten har börjat lumma till sig (se bilden ovan). Kirgislöken blommar. Rododendron är på gång. Mina nya violkungsljus blommar (och har redan vissnat litegrann...) och är otroligt snygg brevid höstsilveraxet. Måste fota igen för jag fick inte riktigt till det.Dags att klippa gräset.

PS. Det är idag som min pappa fyller år: GRATTIS!!

5 kommentarer:

Erika sa...

Välkommen hem igen! Det är så härligt att komma iväg på en liten snabbvisist i bland.

Två trädgårdar sa...

Visst är det spännande att se vad som hänt i sin lilla trägård när man varit borta.

Evelina sa...

Du har det så fint!
Visst känns det lustigt att bara rå om en! Men så skönt, för barnen också, att få 100% fokus bara på sig själv.
Kram

Thorins Trädgård sa...

När vi fick vårt andra barn, det var bara 1 år och 7 månader mellan dem, så konstaterade vi efter ett tag att om man bara hade ett av barnen med sig så kändes det helt plötsligt så mycket enklare.

Det är precis som Evelina säger, barnen känner sig också sedda och uppmärksammade, bra för alla helt enkelt.

Synd att du missade släktkalaset dock.

/Marit

Annelie sa...

Vilken vacker trädgård ni har !!!