torsdag, mars 25, 2010

Sol och värme

Idag kom värmen, så nu ska väl snön snart försvinna här. Vi har fortfarande mest vitt på tomten, fast det börjar vara mer barmark än snö här i omgivningarna. Jag blev väldigt sugen på att sopa av altanen och torka av möblerna, fixa vårblommor och vårfint.

Men så... äh. Jag är lite otymplig nu och vi har varit förföljda av diverse olika sjukdomar sista tiden. Både jag och grabbarna äter penicillin mot öroninflammation och Sigge har dessutom dragit på sig lunginflammation. Det har varit mycket vab och inomhusaktiviteter på sistone.

Pojkarna har äntligen fått bord och stolar. Det är urgulligt att se när de sitter där och ritar, pusslar eller läser.

Det kan dock bli problem när ena grabben vill läsa stora fordonsboken medan den andre vill pussla. Då är bordet för litet! Maken håller på att fixa i deras blivande rum och då kommer de få ett rejält skrivbord där alla projekt ska få plats. Här jämför Sigge sin egen dumper ("bumpeh") med dumpern i boken.Det är inte så ofta leran kommer fram, men det är otroligt populärt. De kan sitta väldigt länge innan nåt händer och leran flyger all sin kos. Här visar de upp sina halsband. Som jag skrev i förra inlägget så har TV:n blivit väldigt intressant. Och när febern börjar stiga och man blir lite pömsig, då är det skönt att ligga i sina säckar och kolla på Pingu (om det inte är nåt intressant på Barnkanalen kollar vi Play Bolibompa med PS3). Deras absoluta favoritprogram Stora maskiner togs bort från Play Bolibompa häromdagen och det har varit stor sorg här hemma. Sigge vet precis vilka knappar man ska trycka på för att komma dit och när Stora maskiner-knappen var "Botta?!" var det jättejobbigt att se hans ledsna min. Hur förklarar man det? Jag har mailat svt och berättat hur populärt detta program är. Har inte fått svar. Nu har jag sett att man kan köpa dvd:n... hm.

I vissa vinklar är pojkarna ganska lika:

Nu är det 14 dagar kvar innan det är beräknat att bebisen ska komma. Ska bli kul att få följa ett nytt litet liv. Under hela tiden vi haft pojkarna har det känts som att men NU är dom som gulligast och finast! Men det kommer nya stunder hela tiden. Men dom växer ju, så det ska bli kul att återse många av de faser som vi gillat hos pojkarna. Men vi får se vad det blir för filur den här gången! Förmodligen en helt annan sort!

4 kommentarer:

Evelina sa...

Vad mysigt de ser ut att ha det i sina stora puffar! Vi tänkte vi skulle skaffa ett par. De är ju för rara dina pluttar!

Anonym sa...

Vad stora de har blivit, pojkarna, och det är allt svårare att se vem som är vem...
Här dröjer det länge innan våren kommer, >75 cm snö enligt snödjupskartan. Hoppas på skidåkning några veckor till:-)
Men nu ska jag i alla fall sätta igång med försådder.

Lycka till med bebisen och Glad Påsk till er alla!! (Vi åker ut på Högskär - på skidor, förstås)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Evelina: Ja dom är jättesköna! Lite större än vanliga saccosäckar så det är precis så man kan sitta i dem med en kille på var sin sida och läsa en bok!

Annelie: Fast storleksskillnaden består och nu har Hugo förlorat sitt söta babyhull!
Oj vad mycket snö ni har! Här har det varit varmt ett par dagar och idag har det regnat konstant. Mycket av snön är borta nu! Men det tar väl ett tag innan det torkar upp och man kan göra en massa i trädgården. Bra för mig eftersom jag ändå inte gör så mycket nytta just nu! Nu ska det bli skönt att bli av med otympligheten!

Vikkan sa...

Saccosäckarna ser ju jättemysiga ut. Kanske borde investera i två st jag med.

På sista bilden på de unga herrarna är de ju faktiskt riktig lika. Sötnosar.