torsdag, juli 08, 2010

Bloggrelaterat

Sen jag började blogga 2005 har antalet trädgårdsbloggar ökat otroligt. Då var jag nästan ensam, men nu finns det hur många som helst. Sen grabbarna kom (ja, redan när jag blev gravid) har bloggen chanserat... det blir inte lika många inlägg. Nästan alla inlägg handlar om sånt som händer här hemma och mycket är inte ens trädgårdsrelaterat (jag vet, jag borde ha två bloggar!). Det är inte så mycket utblickar, andras trädgårdar, trädgårdsprylar osv numera. Jag har inte ens orkat fixa en fin banner.

Jag roade mig ikväll med att söka på Google på sökord som besökare använder för att hitta till min blogg. Är det någon som vet om Google skickar ett särskilt resultat bara till mig, eller stämmer dessa sökresultat även när andra söker? Jag tycker det är ganska otroligt annars:

trädgårdsblogg - Min blogg på första plats!
trädgård blogg - Min blogg på förstaplats!
köpa rosor på nätet - Min blogg på förstaplats! (räknar inte in sponsrade länkar)
trädgårdsbloggar - Min blogg på andraplats!
blogg om trädgård - Min blogg på andraplats!
linda - Min blogg på andraplats!
trädgårdsprydnader - Min blogg på andraplats!
koka saft - Min blogg på andraplats!
pallkragar - Min blogg på tredje plats (räknar inte in sponsrade länkar)
trädgårdsbilder - Min blogg på tredje plats!
perlit - Min blogg på tredjeplats!
trädgårdsland - Min blogg på tredjeplats!
småfåglar i Sverige - Min blogg på tredjeplats!

Osv, men ju mer jag söker blir jag ganska övertygad om att Google känner av att jag ofta är inne på min egen blogg och därför levererar ganska fina resultat åt mig.

Hur som helst. Jag vill tacka alla trogna besökare på min blogg, alla ni som läser, kommenterar och länkar. Otroligt roligt att ni hänger kvar även sedan bloggen liksom tappat trädgårdsstinget (fast visst är det på återgång, tycker det hänt en del i trädgården på sistone!). Tack!

Och visst var det lustigt det där med pallkragarna... så här får ni en bild från mitt trädgårdsland. Jag är numera självförsörjande på sallad!

9 kommentarer:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Låter väldigt avancerat det där, jag förstår inte alls hur jag kan få reda på vad andra söker på...
Hur som helst är din blogg min favvoblogg, jag får bra trädgårdsinspiration och så får jag bedårande rapporter om tvillingarna och Elmers framsteg och snedsteg ;-)

Karin A sa...

Fniss, ja man kan undra. :) Men blogspot hamnar alltid högt på google (google äger ju blogspot så det är väl inte så konstigt). Vad härligt med tagetes bland salladen. Fin pallkrage!

Kram Karin

Anonym sa...

din blogg är så himla fin, Linda! ville bara berätta det!

Iréne JB sa...

Minns inte hur jag hittade till din blogg längre, men den låg nog inte längst ner i någon sökning. Då hade jag aldrig kommit fram. Och jag fastnade trots att du inte bara skrev om trädgård. Kanske för att jag är i en liknande situation. Trädgården är bara en av de saker spm får mej att må bra. Så fortsätt skriv om vad du vill. Det är kul att följa.

Iréne JB sa...

PS Du hamnar överst på min googlesökning också när jag söker på trädgårdsblogg, men datorn känner av att jag också besöker din sida ofta. Däremot hittar jag intedin blogg på förstasidan när jag söker på trädgårdsland, men på pallkragar finns du :) DS

Cia sa...

Jag gillar din blogg skarpt! Inte bara pojkuppdateringar utan även tips och inspiration till trädgården :-) Kram Cia

Hanne sa...

Linda, du har en veldig fin blogg! Barn og tredgård er en bra kombinasjon å blogge om, syns jeg. Jeg følger bloggen din og har funnet den via felles kjente...

Erika sa...

Visst har det hänt mycket på trädgårdsfronten det sista. Jag gillar när bloggor skriver om lite andra saker o inte bara ett ämne. Hoppas salladen klarar sig utan er under semestern.

Trädgårdslotten sa...

Hej! Hittade nyss till din blogg, tack för inspiration, hit kommer jag att återvända :)