måndag, juli 05, 2010

Framsidan

Inga större förändringar på framsidan. Några grejer som gör mig extra glad är bågen med rosa spansknävor här i den främre rabatten. Och att hostan hittills klarat sig hyfsat från sniglarna.Jag visar sällan rabatten framför huset för den är inte riktigt bra. Den består av växter jag fick flytta i höstas på grund av grävprojekt. Den ser lite skräpig ut och plantorna har inte riktigt växt till sig. Men just nu blommar praktbetonikan. Den är lite åt lila faktiskt! Fast blommar för sent för att passa i min "lila" rabatt för nu är allt annat lila överblommat och det är andra färger som tagit över.Det följde med lite praktbetonika i randgrästuvan som jag planterade i den fallfärdiga lövkorgen.I den "lila" rabatten blommar nu den ljusgula fingerborgsblomman och en rosa slags malva har precis börjat blomma. Liksom purpurklätt. Skulle vilja göra lite förändringar i den här rabatten till hösten (eller när det nu blir!), särskilt på långsidan mot grusgången. Det är väldigt plottrigt och jag skulle vilja renodla den mer. Jag tänkte fortsätta sprida lammöronen längs efter grusgången. Tycker det är fint under buxbomen (som jag faktiskt hunnit klippa ikväll, men det var efter jag fotade!). Det innebär att jag flyttar några växter som får passa bättre någon annanstans. Sen har jag inte bestämt mig för om purpurklätten ska få vara kvar. Tycker det silvriga bladverket är fint, men färgen på blommorna är lite skarp...?Ikväll har jag varit ute och klippt gräs, klippt sniglar och klippt buxbom. Hann inte rensa ogräs, vilket hade behövts!

4 kommentarer:

Vikkan sa...

Åååå, älskar din rundel med spansknävan, hostan och lungörten!

Min praktbetonika som jag fick av dig har precis slagit ut i morse såg jag! Så fin!!!! ;-)

Jag är mäkta stolt över min hosta som jag fick av dig förra året. Den är gigantisk! Ska ta bild och lägga upp i bloggen snart! :-)

KRAMAR

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vikkan: Vad kul att den tagit sig! Du får komma hit snart igen för lite fler plant :-) jag glömde bort det i midsomras!

Erika sa...

Spanskanävor, précis det är det jag har via pionen nu.
Din båge är jätte fin!

Northern Shade sa...

The large Hosta leaves look lovely surrounded by pink flowers. It makes a nice corner to the garden.