onsdag, mars 23, 2011

Frukt och bär

Just nu går jag och nöter hål på huvet på grund av min längtan efter fruktträd. Jag vet inte så mycket om fruktträd, så jag måste läsa på. Om man vill ha lite mindre träd väljer man en svagväxande grundstam. För körsbär väljer man Gisela 5 och för äpple kan man välja B9 eller M26. Fast väljer man en svagväxande grundstam för äpple, kanske de inte lever så länge (20 år?). A2 är vanligaste grundstammen för äpple och såna träd lever ca 40-50 år (man vet inte exakt). A2 är kraftigväxande och som fullvuxen kan omfånget bli ca 10 meter.

Det finns så mycket man kan läsa på! Det finns ju så mycket att välja på också och man vill ju att det ska bli rätt på en gång.

Jag får offra de gamla enarna och de träden som står längs med muren. Fast läget är inte toppen, bara sol fram till lunch ungefär. Måste gallra skogen, hm. Kanske det är en dröm som aldrig kommer att bära frukt?

Hur som helst tror jag att jag får plats med fyra träd. Ett träd får stå i kompostlimpan och sen 3-4 träd längs efter muren. Man kan ju placera träden lite mer zickzack, men här satte jag dem rakt.Vad ska man ha då? Jag vill ha allt: äpple, päron, körsbär, plommon och persika. Fast persika behöver ett bättre läge. Päron är säkert lönlöst pga päronrost. Jag har inte sett några päron i närheten, vilket kanske betyder att det inte går att odla päron här. Jag trodde bara att det är den kinesiska enen som är värd för päronrost, men det finns en massa mottagliga sorter. Kolla här.

Jag skulle vilja flytta mina bärbuskar till baksidan (svarta och röda vinbär). Jag lurar på hur sjutton jag ska få plats med dem. Sneglar mot stephanandran och rododendron och tycker att dom hamnat på helt fel plats. Syrenen längst till vänster är också lite i vägen. För tänk om man kunde sätta en äppelhäck mot grannen, eller kanske några pelaräppelträd. Och så ett par bärbuskar framför (kanske för skuggigt?). Det hade väl varit himla käckt? Men jag ska inte dra i gång ett sånt projekt... Det är inte säkert det blir några fruktträd det här året heller, för jag kan få för svårt att bestämma mig. Grämer mig lite, vi har snart bott här sex år och har missat sex år för ett träd att växa på. Det tar ju tiiid att få träd att bli fina och ge frukt. Och varför sparade jag inte kärnorna på det äppelträd som vi fick ta ner då vi grävde för garaget? Kom ihåg det: ta kärnor från fruktträd ni gillar och låt dem bli nya träd!

Vad har ni för fruktträd? Snälla, dela med er av sorter ni gillar!

Några länkar:
Odla frukt, faktablad från Svensk trädgård
Lepagehäck (äppelhäck) i Floda
Beskrivning av fruktträd hos Rångedala plantskola
Trädvårdsskolan
Planteringsråd hos Trädvårdsskolan
E-märkta fruktträdMan vinner inget av att köpa ett äldre träd (Slottsträdgårdsmästarens erfarenhet)

6 kommentarer:

Iréne JB sa...

Har tre äppleträd, ett päron och ett bigarå. Ett familjeäppleträd fanns när vi flyttade in för snart 9 år sedan. Bigarået och päronträdet fanns också. Päronträdet satt nästan bredvid björken så det växte inte. Vi har flyttat det men inte växer det något vidare nu heller. Ett äppleträd fick vi när vi flyttade in och det tredje planterade vi för 2 eller 3 år sedan. Är ju uppvuxen i en trädgård med säkert 10 fruktträd så jag hade svårt att tänka mej att vara utan.

Hoppas att du får ner ett eller flera i jorden snart. Och ibland ska man kanske inte läsa på för mycket utan gå på vad man tycker är gott.

Ewa sa...

Jag minns från när jag var liten att "tant Greta" i Selet (sista huset på vänster han på väg mot din pappas hus) hade fruktträd. Så här långt senare har jag tvekat om jag verkligen mindes rätt.

Men jo, min mamma säger att det fanns äppelträd där! Och att tant Greta fick äpplen.

Vi har försökt med både äppelträd, men tyvär har både harar och älgar kalasat på dem. Andra vintern byggde jag in de små träden, men inte ens det hjälpte. Så nu har jag, åtminstone temporärt, gett upp.

Lotta Sultan sa...

haha vad underbart med alla planer och tankar om projekt som ska till.
tur att det är ett livstidsprojekt.
vi har ett litet ingrid marie äppelträd. så litet, så litet men säkert rätt så gammalt.
goda äpplen!
det andra håller på att dö av klematisen men har ändå inte så värst goda äpplen.

Anonym sa...

du sår en dröm i mig om trädgård, Linda!

Erika sa...

Ett par fruktträd mot skogen tycker jag ger en fin övergång.
Vår trädgårdshjälp tipsade om persikoträd vilket jag inte trodde var möjligt hos oss. Spännande!

Jutis sa...

Jag planterade ett "Transparente Blanche" och ett "Katja" 2009. "Katjas" rötter blev uppätna av sork första vintern. Det andra trädet fick 3 äpplen i somras. 2 äpplen ramlade ner och försvann mystiskt, så åt mig blev ett helt äpple kvar. Å det äpplet var surt, för jag plockade det för tidigt! Hoppas på bättre lycka i år!