torsdag, april 21, 2011

Glad påsk!

Åh vad jag ÄLSKAR att vara ute och greja när det funkar! Idag har vi varit ute nästan hela dan och förutom några kaossituationer på förmiddan så har vi kunnat plantera både blåbär och en del marktäckare och maken har stöttat upp granstörarna för skärmväggen. Vi fick avbryta vid åtta och då hade vi hunnit få upp skärmväggen, men det fattas en stör i vinkeln och så är själva väggen inte fäst ordentligt.

Tricket? På eftermiddan var maken ledig från jobbet och vi var ute båda två. Tillräckligt intressanta uppgifter och verktyg som gjorde stora grabbarna sysselsatta. Och lilleman var trött och fick ligga i vagnen och sov bort en bra stund på eftermiddan (då hade jag haft med honom när jag planterade blåbärsbuskar och han var på väg ner i gropen med vatten hela tiden...). Och vädret! Det gör susen för grabbarnas humör. Nån gång på eftermiddan blev de ändå osaliga och vi fick gå ner till grannarna för lite grannhäng. Det är så härligt med solen och värmen!

Här är gänget mitt bland alla projekt... (kolla konstruktionen till skärmväggen!)Vår baksida är ju väldigt skuggig på eftermiddagarna, men nu på våren strilar solen förbi lövfria träd. Mycket fint. Jag har börjat sätta flocknäva i början av stigen och nävan är så vacker när solen lyser genom. (Någon timme senare slokade nävorna, det tar ett tag innan planteringen blir som man tänkt.)Jag hade lite iris över som jag petat ner. Och längst bort efter stigen har jag satt daggkåpa. Man tager vad man haver. Kommer att sätta massor av lungört i mitten. Och lite smultron får nog också plats. Jag som pratat om att jag struntar i lunden och sår gräs. NÄE det går inte, jag gräver inte om den här ytan om ett par år igen! Men det blir inte riktigt som min ursprungliga vision ala Karin Berglund (sidan 101 i Din trädgård). Det blir blåbär och tager vad man haver. Återstår det där med träden, varför har jag sådan trädvånda?!



Glad påsk!

5 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Glad Påsk :)
Det ser jättefint ut och bättre att fylla jorden med växter och marktäckare än gräs och ogräs, så småningom kan växterna bytas ut. Hurra för Lungört och Daggkåpa, de är världens bästa första-gångs-perenner :)
Själv är jag vid havet och har tagit tag i en bortglömd rabatt, får bli lite senpartiaktigt, stenar för att skydda och hålla kvar jorden i stormarna.
Ha det så skönt i helgen :)

Anette sa...

Vad var det jag sa! Det blev inte gräs trots allt!!! Blir kanonbra det där! Du är så duktig! Glad Påsk!!!

Karin A sa...

Härligt med sådana dagar! :) Vad fint det ser ut att bli också...vill se mer. :) Ha en riktigt glad påsk!

Kram Karin

Maria sa...

Du har många söta medhjälpare, eller ibland kanske de är medstjälpare istället =)

Erika sa...

Jag har gjort ett försökt med träd men inte lyckats så nu är jag lite försiktgare.
Även mina rhododendron är på väg att försvinna för mig så jag ska nog ta det försiktigt med större plantor i år.