söndag, april 24, 2011

Gula prickar

Gult är ju påskens färg och i år började de gula forsythiorna blomma lagom till påsk! Det har varit lite spännande för mig med forsythiorna den här våren för bland det sista jag gjorde i höstas var att gallra rejält i min forsythiabuske. Jag fick en massa småbuskar över och de grävde jag ner på olika platser i skogen precis intill tomten. Här med vitsippor i bakgrunden:
Effekten blev väl inte så maffig som jag hoppades. Dels var buskarna lite små och rangliga, men det har också hunnit börja grönska så forsythian är inte ensam om att vara i färg.

Det här är vad jag har kvar av mitt snår av forsythia, det blev liksom uppstammade små träd kvar. Pinnen till höger är carmencitarönnen som är på gång att slå ut.
Och ännu ett år kan jag konstatera att marktäckarna inte sprider sig i den takt jag hade önskat. Måste hjälpa till att få ormögonen att täcka marken bättre. Det är så otroligt vackert med ormöga under gula forsythior!Jag känner mig lite otålig att bli klar med blåbärsstigen, men vi har haft annat på agendan så det får vänta. Här är en liten översikt över projekten. Jag skurar altanen så trädgårdsmöblerna är utspridda. Skärmväggen är uppe!Att göra-listan är lång........... (här började skriva på en men raderade, det är bara beklämmande. Bäst att göra saker när man hinner och vara glad för det lilla. Det man inte hinner den här veckan kanske man hinner i nästa vecka, eller nästa månad eller nästa år)!



Men en sak jag inte hunnit är att beskära rosorna, björkarna slog ut den här helgen! Och det börjar dessutom vara hög tid att klippa gräsmattan!

5 kommentarer:

Marina sa...

Det är verkligen mycket man vill nu. Vare sig pengar eller tid räcker till. DÅ gäller det, som du skriver, att se till det man hinner istället och det man inte hinner nu får göras en annan dag, vecka, månad...

Fint med forsythiasnåret!

Kram!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad fint med forsynthiorna och allt annat du fixat! Vad är skärmväggen gjord av? Pil?

Lindas trädgårdsblogg sa...

Marina: Det är verkligen lätt att bli otålig, men man får ge sig. I alla fall när verkligheten kommer ikapp. Det finns så mycket annat som också måste göras. Jag är ändå lycklig att jag har min trädgård att greja med.

Karin: Ja, det är en pilvägg som jag köpt som man bara rullar ut!

Erika sa...

Vår forysthia slog med ut i helgen. rosorna hann jag klippa men gräset är absolut inte redo att klippas än.

Nillas Trädgård sa...

Jag skriver också ofta "att göra listor" men inte för att känna några krav utan mest för att hålla koll på vad som är mest prioriterat. Sen så hinner jag det jag hinner... Inte mer med det!