fredag, augusti 26, 2011

Trädgårdslycka!


Det har varit sparsmakat med bilder från trädgården denna sensommar, har inte hunnit med ogräs och gräsklippning och rensa rabatter från visset och fult. Inge kul att fota. Längtar intensivt efter ett rejält trädgårdsröj. Många projekt från i våras väntar på sin avslutning också. Nu har jag jobbat tre veckor så det är svårt att få ihop det.

Men... vad jag njutit av köksträdgården! Jag bara älskar att gå ut i köksträdgården och plocka ihop till middag. Jag har mina medhjälpare som gärna är med mig :-) Färskpotatis, lök, mangold, sockerärtor, squash... Det känns så himla bra och jag är så pepp inför nästa säsong. Då vill jag utöka. Behöver mer potatis (det är redan slut), mer sockerärtor. Mer av allt och lite till. Rödbetor och fänkål är så gott i ugnen, vill odla eget!

Nu är det mesta färdigskördat, men en del morötter och purjo ligger kvar för att växa till sig och det kommer både squash och sockerärtor. Några tomater har också mognat, men... jag är inte bra på att sköta tomater. Egen paprika har vi ätit! Dyra paprikor.

Kolla bilden högst upp. Det är jordärtkockorna som jag fick vid plantbytet i våras. De är galet höga! Och så stabila, står där och vajar i vinden utan att knaka sönder. Här kommer blombilder från köksträdgården, först ut jordärtskockorna:
Jag har tagit fler bilder idag, kanske det blir ytterligare inlägg. Men först ska jag nog kolla på Trädgårdsfredag!



4 kommentarer:

Maria sa...

Jag hann precis undra över vad för någon blomma de höga gula var på första bilden.

Anonym sa...

Vad roligt att din köksträdgård ger så bra skörd! Min är helt vildvuxen, har inte hunnit rensa ogräs eller hålla efter alls... Får ta det nästa år! Har du några bra tips på sånt som är lätt att lyckas med?

Kram

Unknown sa...

Hej! Visst är det det allra bästa, att gå ut och hämta middagen i trädgårdslandet!!! Tack för titten, jag tittar in snart igen!// Ida

Erika sa...

Roligt att du kom hit o åt middag med oss o alla andra. Nu har vi städat undan och försöker komma i gång inne men först hinner jag nog med att göra i ordning en rabatt.