torsdag, mars 22, 2012

Äntligen är fröerna beställda!

Den sjunde maj förra året sådde jag fröer tillsammans med mina medstjälpare.
Jag drabbades av klicksjukan ikväll när jag äntligen fick ihop min fröbeställning från Runåberg. Jag ska dela de flesta påsarna med en kompis, det är ju smart. Så här mycket kan jag väl omöjligt få ner i mina pallkragar?!

1 x Sockerärt Carouby de Mausanne, ekofrö (ArtNr: 9275, Portion). 25;-
1 x Plocksallat Merlot, ekofrö (ArtNr: 4555, Portion). 25;-
1 x Cossallat Little Gem, ekofrö (ArtNr: 4215, Portion). 25;-
1 x Gyllene Portulak, ekofrö (ArtNr: 4845, Portion). 25;-
1 x Dill Vanlig, ekofrö (ArtNr: 2750, Portion). 25;-
1 x Morot Amsterdam Forcing, ekofrö (ArtNr: 2015, Portion). 25;-
1 x Morot Early Nantes, ekofrö (ArtNr: 2115, Portion). 25;-
1 x Rödbeta Bulls Blood, ekofrö (ArtNr: 6540, Portion). 25;-
1 x Pumpa Dills Atlantic Giant (ArtNr: 3655, Portion). 25;-
1 x Paprika Ferenc Tender, ekofrö (ArtNr: 7015, Portion). 25;-
1 x Solros Autumn Beauty, ekofrö (ArtNr: 540, Portion). 25;-
1 x Solros Italian White, ekofrö (ArtNr: 547, Portion). 25;-
1 x Stevia, Sötflockel Sötflockel (ArtNr: K543, Portion). 25;-
1 x Bronsfänkål, ekofrö (ArtNr: K260, Portion). 25;-
1 x Majrova Red Round (ArtNr: 5765, Portion). 25;-
1 x Gurka Crystal Apple, ekofrö (ArtNr: 3160, Portion). 25;-
1 x Gurka Suyo Long, ekofrö (ArtNr: 3230, Portion). 25;-
1 x Vintersquash Blue Ballet, ekofrö (ArtNr: 3825, Portion). 25;-
1 x Isört (ArtNr: 6950, Portion). 25;-
1 x Mangold Rainbow Chard, ekofrö (ArtNr: 6662, Portion). 25;-
1 x Vintersallat, Maché Large Leaved d´Orlanda, ekofrö (ArtNr: 4750, Portion). 25;-
1 x Palsternacka Student, ekofrö (ArtNr: 2430, Portion). 25;-
1 x Linné-Tagetes, ekofrö (ArtNr: 877, Portion). 25;-
1 x Krasse Whirlybird (ArtNr: 960, Portion). 25;-
1 x Vild luktärt (ArtNr: 625, Portion). 25;-
1 x Citrongräs (ArtNr: K220, Portion). 25;-
1 x Rotpersilja Berliner Halblang, ekofrö (ArtNr: 2520, Portion). 25;-

Det som triggade mig att klicka var i de flesta fall om det handlade om gamla sorter. Lena Israelsson talade sig varm om de gamla sorterna för den fina smaken. Jag läser också i Alys Fowlers bok Slow gardening om kulturarvsväxter:
"Kulturarvsväxter kallar man blommor och grönsaker som odlats under många år, ibland närmare 100 år. Ofta kallas de öppenpollinerade eftersom de pollineras av bin och andra insekter, inte människor. Omkring 1950 utvecklades växtförädlingen och man började ta fram hybridsorter. Hybrider är av människor framtagna korspollinerade växter. Många av dem är F1-hybrider och är framtagna för att ha vissa egenskaper, som hög skörd och jämn storlek, men många gånger försvann egenskaper som doft och smak. (....)

Det finns mycket som är bra med F1-sorter. De är ofta friska, jämna och ger hög skörd. Nackdelen är att sedan de började odlas så har variationen och urvalet av öppenpollinerade sorter, särskilt lokalt anpassade, minskat. Därför bör alla odla en kulturarvsväxt i sin trädgård, för att hjälpa till att hålla sorterna i odling. Kulturarvssorter anpassade till det lokala klimatet är betydelsefullt för odlare som vill odla ekologiskt. De är också viktiga att odla för att kommande generationer ska ha tillräcklig bred genpool för att klara sig. Kulturarvsväxter är som att odla en bit lokalhistoria och de har ofta en fantastisk smak."
Sen var det flera grejer som jag klickade bara för att det lät spännande: isört, citrongräs, rotpersilja... Sen hoppas jag på paprika och gurka ska bli mina nya "tomater". Och majrova vill jag ha för det hade vi när jag var liten (men inte den sort jag klickade på som var röd... den tog jag för den fina beskrivningen).

Jag väljer att köpa fröerna från Runåberg i år eftersom de säljer ekologiska fröer. Man kan ju tänka sig att alla fröer som inte är uttalat ekologiska får på sig en massa handelsgödsel och bekämpningsmedel. Sen kan det nog vara väldigt stora ytor som behövs för att få nåt schwung i fröodlingen. Stora ytor med "oekologiska" jordar. Det känns väldigt vettigt att köpa ekologiska fröer när jag själv vill odla ekologiskt. Min lilla täppa är ju mikroskopisk jämfört med ytorna som används för att få fram fröerna! Om jag då väljer att köpa ekologiska fröer borde det göra lite skillnad?




2 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, annars går det ju alltid att skaffa fler pallkragar! ;) Det ser ut att vara många spännande beställningar där, det blir roligt att följa. Och smart att dela med en kompis! Kram Hanna

Lotta sa...

Oj, det var ett gäng fröer du klickat hem! :o) Vilken tur att du hade ett så bra ställe att köpa pallkragar på! ;o)

Kram