söndag, maj 06, 2012

Idéer från Haven i Hune

Gran Via börjar vid entrén och går tvärs genom hela trädgården.
Igår var en riktig toppendag! Jag och mina kompisar i Trädgårdsnätverket i Mölndal åkte på trädgårdsresa till Danmark för att besöka Anne Justs trädgård Haven i Hune. Vi hann också ett besök i Henriettes plantskola, samt ett snabbt stopp på en dansk loppis! Hela dagen snackade vi trädgård utan mamma-split-vision... snacka om roligt för en trädgårdstok som jag!

Anne Just var blomstermålare och kanske mest bekant då hon under några säsonger gjorde trädgårdsprogram från sin trädgård, Haven i Hune hette programmet och gick också i svensk TV.

Trädgården är ett fantastiskt livsverk full av kreativitet, roliga lösningar och känsla för växter. Just nu var det tulpanerna som blommade som mest. Det kommer säkert ett inlägg om det och kanske lite översiktsbilder, men nu tänkte jag koncentrera mig på idéer som man kan härma. En sak som jag tänkte (med perspektiv från min egen trädgård med trädgårdsanläggning mm) var givetvis... my GOD vad mycket pengar hon måste plöjt ner i detta? Det var gångar och stenläggningar och trappor och betonggjutna dammar, massor av små hus och bodar, växthus mm mm och överallt fanns fantastiska urnor, statyer och grejer. Plus alla speciella träd och buskar och rosor, perenner och lökar.... förstås. Men mitt i allt detta kostsamma fanns ändå en massa fiffiga lösningar där hon återanvänt grejer och använt enkla medel. Det var liksom inget vräkigt! Här kommer några exempel.

Trädgården var full av tunnlar, portaler och gångar som ledde från ett trädgårdsrum till ett annat. Den här var byggt av ris och trädgårdsavfall. Istället för att köra i väg eller bränna avfallet så har man byggt väggar och tak som skärmade av ett rum från ett annat. Befintliga träd stöttade upp det hela. Jag studerade inte exakt hur man fått ihop det hela, men armeringsnät och ståltråd användes väldigt mycket i trädgården.
Insidan av tunneln var dekorerad med pimpsten. Är pimpsten vanligt i Danmark?
Trädgården var full av gamla tallar. Jag kan tänka mig att man tagit ner ett och annat träd också. Här har man täckt en fasad med stubbar. Vedförråd eller dekoration?
Armeringsnät användes överallt. Här vid kaffestugans servering har man dekorerat nätet med pinnar. Den idén snor jag! Mina killar drar hem mängder av pinnar från skogen. Givetvis ska vi fästa fast dem i armeringsnät, så de kommer till användning!
Såna här knotiga grenar fanns pyntade överallt. Detta är taket i ett läckert lusthus byggt med armeringsjärn, ståltråd och stängsel.
Här är en hemlig gång som leder in till en bakdörr till växthuset! Gången stöttas upp av armeringsnät och massor av pinnar är staplat för att göra själva väggen. Murgröna täcker också.
Ett växtstöd som är dekorerat av knotiga grenar. Dessa knotiga grenar är nog väldigt mycket Anne Just!
Ett smårutigt armeringsnät som är tillsågat och böjt till ett växtstöd. Såna här såg man lite var stans. Det måste vara fantastiskt att vara i trädgården när rosorna blommar!
Den här trappen av gamla betongtrappor gillade jag. Vi har ju massor av plattor efter förre ägaren och vi kommer absolut inte göra oss av med dem. De kan användas till mycket. T ex såna här trevliga trappor! Fast vi har ju inga såna dubbelstora plattor förstås.
Annat man kan göra av betongplattor är en sån här diskret bänk som man kan ha på en lämplig plats.
Under locket kan man gömma lite bra att ha grejer!
Det kan vara svårt att slita sig från sin egen trädgård när man har så mycket att göra, men så skönt att komma iväg och få lite nya intryck! Problemet är bara att nu vill jag göra om en massa här hemma ;-)

Andra bloggare som var med på resan som kanske visar lite bilder är:
Lotta på Solrum (hennes kamera gick VARM!)
Malin med Litet hus med trädgård
Anette med Villa Lyckebo

Berätta, har ni som läst här besökt Haven i Hune? Vilka intryck bär ni med er?

Får se om jag hinner blogga så mycket till veckan, nu är det verkligen fullt upp en tid framöver! Hoppas ni haft en bra helg (lite kall var den väl för alla?)! Ha en bra vecka!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Läckert!

Lotta 8`) sa...

Underbart! Jättetack för titten och jag vill se mera!! Jag har inte varit där men vill hemskt gärna :)

Förstår att du fått inspiration, det fick jag av dina bilder, just med alla dessa knotiga grenar och drivved som jag hittar, och lilla rosenstödet, enkelt och fint!

Ser fram emot fler bilder, tack och hej :)

Emma sa...

**Hej hej, hittade hit när jag letar inspiration till vår pågående trädgårdsfix, fastnade här i din fina blogg =) Kommer att komma tillbaka o följa dig nu när vår bästa tid är, när allt växer fram.
kramiz/Emma**

infing sa...

Mycket avis!!!

Annes trädgård är ju fantastisk, såg hennes serie för flera år sen och blev tagen!

Lotta Sultan sa...

vilken bra resa vi gjorde!

Furulunden sa...

Så fint å få en omvisning i Anne Just's hage:) Oppmuntrer mine venner i hageselskapet i Onsøy