tisdag, maj 15, 2012

Mer trädgårdsinspiration a la Anne Just - trädgårdsgångar och golv

Jag har fler bilder från Anne Just som jag vill visa! De andra inläggen hittar du här:
Idéer från Haven i Hune
Vatten i Anne Justs trädgård

Växterna i all ära, men det var rumsbygget och strukturerna som vi var mest imponerade av i Anne Justs trädgård. Man brukar prata om att bygga trädgårdsrum med golv, väggar och tak och det hade hon verkligen tagit fasta på. Detta inlägg ska jag visa variationen av golv i hennes trädgård. Man tänker lätt att man ska använda samma slags markläggning på alla ställen, men det behöver man inte. Anne har blandat betongsten, kullersten och gatsten på olika sätt!

Här är en trädgårdsgång av gatsten som leder bort till keramikhuset. Om man går rakt fram tar en vanlig grusgång vid. Kolla hur man lagt gatstenarna med olika avstånd till varann, kanske för att lura perspektiven eller helt enkelt ge lite variation i gången. (och kolla en så snygg kruka!)
Här är en ganska vanlig gång av betongsten, som gör en utbuktning där man lagt små strandstenar i mönster. Fler bilder på liknande kommer längre ned. Och så snyggt det är när gången slutar med en vacker bänk!
Vilken pampig pergolagång! Gatsten under.
Här är en riktigt smal gång som ringlar sig mellan träden, kantad av rejäla gatstenar. Det var typ stampat jordgolv eller stenmjöl i gången. Kolla också den rostiga plåten som höll ihop en upphöjd bädd med formklippt buxbom!
Här kunde man göra en lov in i "skogen" på en kullerstensgång.
Här är en yta helt enkelt, ingen gång utan bara en öppen plats mitt i all grönska. En kombination av betongsten, kullersten och gatsten.
I en av trädgårdshusen hittade vi detta mönster av småsten.
Och detta! Det är nån som gillar stenar och mönster som gjort det här!
I orangeriets "för-rum" fanns ett vackert golv av kakelplattor i grön-blå-grå färgskala. Möbler och krukor tog upp samma färger (kan ni se den fantastiska urnan i bakgrunden?)... det var himla vackert gjort!
Utanför orangeriet har man lagt mini-kvarnstenar. Ack den som har tillgång till såna här!
På ett annat ställe fanns ett sånt här stumpgolv! Vi har sånt här golv nedanför vår altan på sommarstugan. Passar finfint mitt i skogen!
Jag vill visa den här bron över dammen igen... det blir så snyggt att svänga gången när man kör med stavar på det här viset!
Den här bilden har jag också visat tidigare. Det är "Grand Via" som sträcker sig genom trädgården och slutar med en väggfontän. Här är det inget speciellt golv, bara nåt hårt packat grus. Och det funkar ju det med, då dras blicken iväg till annat!
Visst blir man sugen på en vacker gång i trädgården?!

Gör gärna ett inlägg om trädgårdsgångar och golv i din trädgård så kan jag länka dig här!

5 kommentarer:

Fagras trädgård och tankar sa...

Vilka fina bilder. Det är ett ställe som verkar vara värt att besöka. Pergola och gångar är något jag funderar på mycket nu. Så att hitta ditt inlägg var jättebra.
Ha en bra dag
Johanna

vero sa...

Helt otroligt vackert. Gillade speciellt golvet i orangeriet, dvs de olika blåfärgade plattorna. Egentligen gillade jag allt :)...men om man ska välja något så får det bli det golvet.

Ulrika - Timjan och pioner sa...

Superinspirerande!

Lotta sa...

Jättefina bilder! Jag blir så sugen på att göra stengångar nu!

Kram och trevlig helg

Alex Bally sa...

Här finner du heminredning för hela hemmet. Belysning och
lampor av högsta kvalitet och design från välkända varumärken. Snabb leverans och öppet köp.För att veta mer information besök www.eye4design