onsdag, juni 13, 2012

Är det sommar nu?

De flesta barnen har i alla fall fått sommarlov! Den här dagen började lite tveksamt och kyligt, men jag måste säga att det tog sig. Eftermiddagen var riktigt solig och varm och kvällen var lång och behaglig! Sommarvärme, kom för att stanna!

Vi var ute en bra stund innan middagen och jag fångade Elmer när han lekte med Dummis.
Vi var ute och grejade och så kommer Elmer med något i handen. "Titta, en nöt!". Han hade hittat en böna! Eftersom vi sådde lite häromdagen tänkte jag att han hade hittat en på marken. Bönan petade han ner i en pallkrage, sen försvann han inomhus... och hämtade påsen där han hittat "nöten". Isch, han gick visst rakt på min frölåda (farligt!)! Nåja, han fick så några fler bönor. Det blir spännande det här, måste fixa stöd för det kommer vara böntrassel här om ett par veckor!
Nu har spansknävan kommit igång och det är dags för färgskifte på vår "lila framsida". Den är ljusrosa vad än du ser på bilden!
Den där rododendron längst bort i hörnet flyttade vi från gamla garaget hit för ett par år sen. Den har aldrig sett ut att gilla läget, men i år blommar den ganska bra i alla fall. Jag önskar att den börjar skjuta skott också!
Växter i motljus, ååh så fint fast bilderna blev crap. Det kom upp lite lila violkungsljus här ändå, fast jag trodde jag skulle bli utan. Undrar om jag inte ska rädda lite frön och försöka så lite mer kontrollerat. Den är ju tvåårig och jag har nu haft den i mer än två år så jag är rädd att den inte förökar sig som den ska.
Idag har jag hunnit plocka en hel del ogräs (det är inte KLOOOKT vad det växer!) och klippt sniglar. Har jagat iväg rådjur också (blodtopp och höstanemon kapat, snyft). Trädgården är i akut behov av gräsklippning och trimning! Jag tycker det är så motigt att dra fram trimmern och sätta fast skarvsladden (sätta fast kontakten är ett mycket segt moment på vår trimmer, man måste lirka och ha sig och många gånger har jag fått ge upp och be om hjälp) och sen hinner man köra två minuter och så ska man linda på en ny tråd. Och hur var det nu man gjorde?! Nu hälsar maken att tråden är nylindad så det bara är att köra. Då säger vi det!

8 kommentarer:

Northern Shade sa...

You will just have to get him planting those "nuts" in straight lines now. :)

Some colours seem to photograph differently depending on the light. I find my blue and purple plants can sometimes appear as either colour, depending on the time of day.

Anna Vattenkanna sa...

En sån liten gullig trädgårdsdräng du har. Men knske bäst att gömma fröerna? Annars vet du ju inte vad eller var det kommer upp "nötter".

Kram

Unknown sa...

Så söt hjälpreda i sin fina trädgård är det inte alla som har! ;)
Idag blir det klippning och trimmning här med, nu får väl solen värma (upp) oss lite!
Ha en härlig dag!
Kram Allis

Ranunkel i rabatten sa...

Fint med trädgårdshjälp. Och kommande trassel.

Hélena sa...

Jag har också haft problem med trimmern och tråden. Har upptäckt att när jag lägger den på ett speciellt sätt så funkar det, mystiskt. Härlig liten hjälpreda du har :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Veronica sa...

Jag vägrar trimmer........har uppfostrat mannen att göra det genom att köpa en bensindriven med automatisk trådmatare! Den är så tung att jag inte orkar :)

Ha en bra kväll!

Törnrosa sa...

Vilket fint namn på din fina bönodlare! Och så himla söt han är också. Gillar verkligen hans stil.
Hisnande vy på sista bilden du visar. Orkar verkligen rådjuren upp där, eller smyger de från annat håll?
Du undrade i min blogg om jag öppnar min trädgård ibland. Jo, jag har en del grupper som kommer ibland, men jag vill inte ha någon regelrätt "Öppen trädgård". Däremot får gärna vänner och bekanta kika förbi, och även bloggvänner.
Hej från Törnrosa

Erika sa...

Jag är himla nöjd med min batterdrivna Black & Decker trimmer som matar ut tråden själv. Inköpt på Jula!