lördag, augusti 25, 2012

Gurkan Crystal apple


Wow! Den här ska jag så igen! Gurkan Crystal Apple från Runåbergs fröer (den kan också heta Lemon). Gurkorna blir små och runda, som tomater i storlek och smakar som den godaste gurkan. Söt och saftig! Läcker i salladen! Trist bara att sommaren varit så kall, jag har hittills bara skördat två stycken, men nu är det massor på gång. Kanske jag borde toppa plantan för att de ska mogna ordentligt? Jag sådde direkt i pallkragen i slutet av maj och skyddade både med petflaska och fiberdukar, men kanske ändå att jag skulle försått inne och planterat ut efter järnnätterna? Så ska jag nog göra nästa år om jag kommer ihåg. Har ni odlat den här gurkan? Vilka sorter rekommenderar ni på friland?

Annat jag skördat är den enda (?) paprikan på mina tre plantor. Hm... borde ta hand om plantorna bättre eller så ger jag upp såna här paprikaförsök. Jag kanske plockade för tidigt, för den var lika blek i smaken som i färgen!

Isörten har vi börjat lägga i salladen nu och den köpte jag ju på grund av beskrivningen "De isigt spröda och krispiga bladen, blandade med andra sallater, får de den tröttaste sallad att upplevas som fräsch och spröd." Någonstans läste jag att den smälter i munnen! Det stämmer nog! Smaken är sådär.. men den fyller ungefär samma funktion som gurka i salladen, ger saftighet!


I år har jag släppt iväg den taggiga björnbären så den har helt täckt in rododendronbusken vid uteplatsen på baksidan. Och den levererar! Bären mognar varje dag och vi plockar och käkar.
Inte går det spara till nån kaka eller nåt när vi är så många som kan hjälpas åt att käka!
Men attans vad taggig den är! Jag ser inte fram emot att klippa fram rododendronbusken senare i höst när bären är slut!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset om den lillagurkan! Den verkar ju vara underbar!
Mvh Linda

Min rosendröm sa...

Åh vilken lycka, ljuvligt gott. Mina gurkplantor brände sönder då fiberduken jag satt upp under avskolningen plåste sönder. Jag har odlat crystal apple men sorten Minature white är smäppet vassare tycker jag och passar bra i pallkrage. Jag har odlar crystal apple också men fått större skörd av minature white. Den finns också hos Runåbergs.

Såg ditt meddelande först igår. Skickar ett mail ikväll.

hälsningar
Nina

Anonym sa...

Vilken läcker liten gurka! Och vilken otroligt fin liten björnbärsplockare! Kram Hanna

Karin A sa...

Åh vilken schysst gurka. Ska försöka lägga den på minnet! :) Och vad gott med björnbär. Den ni har är inte taggfri eller? Så fina bilder på killarna!

Kram Karin

Hélena sa...

Mmm, den måste jag komma ihåg till nästa år!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Maria sa...

Vilken cool gurka. Har aldrig hört talas om eller sett. Ser ut som eb blandning mellan lime och kiwi.

Och så finbarnen!!

Anngus sa...

Läcker skörd!
Är det ett plåster över björnbärsriv jag ser på armen?