måndag, oktober 08, 2012

Lökarna är i jorden!

Nej, löven trillar av alldeles för fort! Oktober är en favoritmånad med alla färger, men nu trillar det oroväckande fort. Förra hösten gjorde jag en iakttagelse vilka buskar som håller löven länge och vilka som tappar tidigt, kolla gärna här och här. Lingonoxbär, Stephanandra, Stjärnmagnolia och Spirea hör till de mest uthålliga!

Massor med asplöv på gräsmattan. Jag tog några bilder igår, med fel inställning på kameran. Bilderna blev alldeles för mörka, men den här blev lite cool! De gula löven tillhör två aspar.

Annars ville jag bara berätta att lökarna är i jorden och om jag någon gång vill veta vad jag satte denna höst så skriver jag det här:

Vintergäck Eranthis hyemalis 120 st
Snödroppar Galanthus elwesii 40 st (antagligen bortkastade pengar, kom i jorden såååå sent)
Snöklockor Leucojum Aestivum 30 st
Vårstjärna Chionodoxa forbesii 100 st
Crocus 30 st
Allium Purple Sensation 30 st
Allium Nectaroscordum 25 st
Mörk klocklilja Fritillaria Persica 1 st
Narciss Regeneration 5 st

Det dröjer nog ett bra tag till innan jag har det där haaaavet av vårlökar. Är så sugen att börja frossa i olika narcisser också, men jag tar det sen. I slänten på framsidan blir det fint med narcisser så småningom. Men jag prövar i alla fall en sort i år, Regeneration.

Inga tulpaner undrar ni? Nä, alldeles för dyrt att föda upp rådjuren med tulpaner! Det får va så länge!

5 kommentarer:

Northern Shade sa...

I enjoy planting bulbs, and have dug in quite a few this year. Just like you, I wonder if my Galanthus elwesii will come up or not. I have actually tried different Galanthus a number of times, but only a few come up in spring, and I never get a good display of them. It might be on the edge of being too cold for them in my climate. I wasn't going to try them again, but I found some really nice, large Galanthus bulbs this autumn, and so I decided to be optimistic and try them again.

I really like Chionodoxa bulbs, with their pretty blue flowers. I put some more of them under my Hydrangea.

Hélena sa...

Jag väntar fortfarande på lökar...vill få dom i jorden snabbt!
Fint du kommer att få det i vår.
Ha det bäst!
Kram Hélena

samson sa...

Jag har åxå slutat att mata rådjuren med tulpaner
lägger hellre pengarna på narcisser i olika färg och form och andra smålökar
du kommer att få det jätte fint till våren
ha det så bra
maggan

Linda sa...

Det kommer bli helt ljuvligt!!! /Linda

Törnrosa sa...

Tur det finns så oändligt många fler sorters vårlökar när man inte kan ha tulpaner. Och du har många fina på din lista.
Jag slipper rådjur men har vattensork istället som också gillar tulpaner, men lökarna. Men om jag väljer planteringsställe hittar de inte tulpanerna.
Hej från Törnrosa