onsdag, oktober 03, 2012

Plantbytet

Grått, grått, grått, det har faktiskt regnat varenda dag i flera veckor! (känns i alla fall så) Gräsmattan är plaskblöt, det är många ställen där vattnet inte sjunker undan. Illa.

Men. Härom morgonen var det så där soligt och vackert när solen lyste genom jordärtskockorna, kolla. Magiskt fint.



Nu har de nog tappat sina kronblad.

I söndags var jag på plantbyte och jag ska försöka skriva ner vilka växter jag fick, för mitt eget minne. Tyvärr var det en hel del omärkt som jag satt ner i en pallkrage, så detta är inte en komplett lista. Hur som helst, att byta plantor är en sån himla bra grej!


  • Solbrud
  • Tre olika astrar
  • Vitkantad hosta
  • Rosenstav
  • Gullnattljus
  • Violkungsljus
  • Praktbetonika
  • Gentiana
  • Japansk vädd
  • Buskhyperikum
  • Gullviva
  • Stjärnklocka
  • Kameleontväxt
Det mesta fick plats i slänten på baksidan.

Jag blev så himmelens glad över solbruden! Den bodde här när vi flyttade in, stora fina perenner. Men en vinter dog alla! Hoppas dessa ska trivas!
Annat trädgårdsrelaterat: lökarna har kommit och ikväll har jag lyssnat på Sabinas växthusföreläsning!

6 kommentarer:

Northern Shade sa...

You received a lot of plants in the plant exchange. What a great way to get some new plants for your garden. I hope you had a bit of sunshine for planting them.

I'd watch the chameleon plant, if it's the same as the plant they call chameleon in North America (Does it have leaves of 3 colors?), as it can be invasive in the garden.

Trädgården på Höjden... sa...

Perfekt det där med att byta plantor med varandra. Vilken toppenshopping - fast utan en tunn plånbok som följd :-)
Här har också min lökbeställning kommit. Till slut! Jag började tro att den kommit bort. Men så var det inte som tur var.
Vilket härligt ljus på dina bilder.

Idag gör jag det. Säger upp mig från mitt ena jobb. Det tar emot lite eftersom jag egentligen trivs bra men eftersom det finns andra faktorer som spelar en än viktigare roll så väger de över. Så nu gör jag det.

Kram Åsa

Ulrika - Timjan och pioner sa...

Vilket härligt plantbyte! Nästa gång måste jag bara vara med!

Törnrosa sa...

Gillar dina underbara bilder på jordärtsskockornas blommor. Det är det där med ljuset, visst...!
Man är verkligen rik efter en plantbytardag. Så otroligt roligt att kunna "frossa" i nya växter. Härligt.
Hej från Törnrosa

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Vackert!

Hélena sa...

Mina lökar har fortfarande inte dykt upp..Typsikt!
Ha det bäst!
Kram Hélena