onsdag, juni 12, 2013

Timjan och pioner was here

I eftermiddag kom Ulrika förbi med sina fina ungar för lite lek och trädgårdssnack. Herregud, jag hade glömt hur det är att hålla koll på en ettåring! Det var inte många lugna stunder, men vi hann i alla fall genom trädgårdens alla rum, finrum som fulrum :-)

Herregud vad ogräset växer med raketfart just nu. Jag gör så att jag låter vissa områden vara förtappade och så satsar jag på rabatterna och grusgångarna, det blir litegrann här och litegrann där. Inte precis så jag hinner vara på alla ställen. Just nu längtar jag efter en heldag från åtta på morgonen till tio på kvällen då jag får dola på med allt det där som trädgården behöver.

Jag har ju några växter som behöver komma i jorden också.
Jag fick en urtjusig hosta med gula kanter av Ulrika... tror det var precis en sån som jag tänkte köpa i lördags när jag var på Cedergrens plantskola i Helsingborg! Jag är nämligen inne i en gulkantad period, så det var verkligen en perfekt present till mig.

Apropå gult, ser ni krukan med gräset framför stolen. Ett gulrandigt dvärgzebragräs! Jag blev helt kär i det.
Jag tänker byta ut irisen som står där bakom silltunnan mot detta gräs. Jag tror ett gräs lämpar sig bättre i kruka än iris. Irisen orkar liksom inte med efter blomningen, medan ett gräs bara blir finare och finare för varje månad. Gräset köpte jag hos Lottie Hermansson.

Här kommer så listan på växter jag införskaffat sista tiden, för mitt eget minnes skull:

Hosta fortunei 'Aureomarginata' - planterar den nog vid trappen brevid garaget, där jag redan har en liten hostasamling. När den växer till sig kommer jag absolut sprida den!
Miscanthus sinensis 'Little zebra' gulrandigt 60 cm - planteras i krukan vid sittplatsen på framsidan.
Grekvädd 'Mars Midget' rubinröd 40 cm - ska planteras i en torr rabatt, ej bestämt plats än!
Näva 'Rozanne' - planterad i sommarblomsrabatten på framsidan, kan bli flyttad!
Salvia 'Caradonna' - planterad högst upp i släntrabatten på baksidan.
Rödbladig smällspirea (ej Diabolo, men jag har ej namnet) - en liten buskstickling som nog ska få växa till sig lite innan jag bestämmer plats.
En smalbladig benved (har ej namnet) - den får nog vara i kruka i sommar.

Och jag har massor av bilder från trädgårdsresan som måste upp på bloggen, vilken dag som helst!

Nu håller honungslökarna på att slå ut på framsidan! Vilken märklig växt.
Nu kommer ett välbehövligt regn till trädgården, vi hörs!

6 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Man måste ha lite guldkant - på växter, på sin vardag och på livet!

Kram

Lotta 8`) sa...

Fint liten sittplats :) de kan man inte få för många av.

Roligt med nya växter, och just zebragräset är så fint, speciellt i motljus, jag har mitt i entrerabatten så sitter jag där så ser jag zebragräset i kvällsljuset och då syns randningen tydligt.

Skönt med regn, även om det inte hade behövt komma så mycket på en å samma gång! Jag fick ned mina växter i förrgår så det får gärna regna hela dagen - men inte i morgon! Då skall vi sekreterare på jobbet ut på äventyr! Vi skall tacka av vår chef som går i pension och jag har planerat en trädgårdstur på vår "planeringsdag", med start hos Birgitta /blogg Glädjekällan, lunch på Sundsby säteri och sedan Orust blommor och pelargonmuseumet :)

Jo, jag har en sittplats till, en bänk upp mot skogen, där jag också sitter och pustar ut mellan sysslorna :)

Bra med lista på nyinköpta växter, skall också lista mina inköp på bloggen en dag ;)

Ha det, kram

samson sa...

fin sittplats
jag har flera sittplatser ,lite väl många tyckte min dotter när jag fixade till den sista, men nu i senaste värmeböljan var det helt plötsligt skönt med många sittplatser så man kunde hitta skugga ja ja
ha det så bra
maggan

Joanne sa...

Jättemysig sittplats!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Tack för att vi fick komma även om det mest blev att jaga runt efter A ;-) Väldigt fin trädgård du har!