måndag, juni 10, 2013

Ulla Molins trädgård

Jag har varit på roadtrip till Trädgårdsrundan i nordvästra Skåne! Jag, malinowich, fingerspitzengefühl och min kompis Maria åkte tidigt i lördags morse, klämde sex trädgårdar och en plantskola innan det var dags att åka hem!

Målet med resan var att se Ulla Molins trädgård, hade vi bara sett den så hade resan varit värd det! Och visst var det! Jag har sett hur många bilder som helst från hennes trädgård, läst Leva med trädgård, men ändå... man får inte riktigt känslan hur allt hänger ihop, proportionerna och själva stämningen i trädgården bara genom bilder. Jag är så glad att jag upplevt den!
Till vänster om entrén leder en gång till framsidan. Jag gillade det där mjuka, ljusgröna gräset tillsammans med strutbräken och buxbomhönsen bakom!
Huset står på en hög sockel, men det har Ulla trollat bort genom att använda gröna, bulliga växter framför. Hon har slagit upp stora skjutdörrar på gaveln och byggt en terass utanför, som leder runt hörnet. Framför huset är "scenen"... otroligt fin utsikt från de där fönstrena!
Formklippt och grönt! Olika nyanser av grönt! Så snyggt! Och så knotiga träd som ger en skön skugga.
Det fanns flera olika sittplatser i trädgården. Det var en del växter som blommade också, bland annat vita löjtnantshjärta och iris. Såna vanliga blå iris som jag också har!
Runt fågelbadet blommade kattfoten! Fåglarna älskade för övrigt den här trädgården, koltrastarna kom och tog sig ett dopp när vi var där!
Jag gillar att se såna här baksidor och kyffen. I fågelholkarna gapade fågelungar efter mat! De nuvarande ägarna verkar gilla fåglar för det hängde flera fågelmatautomater här.
Vi älskar Höganäs med all keramik och tegel, den här trädgården har sååå snygga golv!
Här kan man se hur hon trollat bort sockeln med hjälp av liguster och murgröna.
Man kan dölja värmepumpen med en bambumatta.
På baksidan går en gång genom murgröna.
Nu är jag helt inne på att göra vår framsida nere vid garaget lite mer Ulla Molinsk! Skönt att jag har några ofärdigställda projekt som man kan jobba på efter sådana här inspirationsresor! Man vill ju bara hem och gräva!

8 kommentarer:

Hélena sa...

Men visst är det så! Är sjukt imponerad av att ni beta av sex trädgårdar och handelsträdgårdar på en dag !kram Hélena

Iréne JB sa...

Ja Ulla Molins trädgård skulle jag definitivt vilja se irl. Men å andra sidan behövs inte fler grävprojekt här :) Skulle förresten gärna se din trädgård irl också.

samson sa...

så fina bilder på en underbarträdgård
ha det så bra
maggna

Unknown sa...

Oj vad fint det va där. Ja, se den på riktigt skulle va en upplevelse.

Anette sa...

Vackert vackert kompis!/Anette

Hannele på Hisingen sa...

roligt att se dina bilder, jag har också Ulla Molin hemma hos oss :)

Utblickaren sa...

Kan inte annat än att hålla med, trots alla bilder man sett, artiklar och böcker man läst är det inget som egentligen kan beskriva Ulla Molins trädgård, utöver ett besök förstås. Även jag försöker fånga Ulla Molin i trädgården. Men det är svårt och har insett vad hennes år av arbete och kunskap som finns samlad i den trädgården. Fint inlägg. /U

knud sa...

Jeg har lige læst dine oplevelser hos Ulla Molin og det giver mig sådan lyst til at lave en sådan have hos mig I Ontario

Inger