söndag, september 15, 2013

Dela med sig, eller snåla

Håhåjaja, nu har vi haft höstens plantbyte. Varje gång säger jag, jag ska inte ha nåt... Det är kul att dela med sig, men i år ska jag inte ha nåt! Hur det gick idag? Åt skogen!

Jag grävde upp några växter igår eftermiddag, tyvärr hann jag inte få med mig så mycket. Det blev två Stephanandrabuskar, två diamantrör, några brunnävor, rosenplister och lungört.
Den här gången var vi hemma hos Elisabeth. Vi var drygt 20 pers och vi börjar alltid med en presentation av oss (för det är alltid med någon ny) och då får alla berätta vilka växter de har med sig.
Sen går startskottet och då får man plocka tills man skäms. Och sen kan man ta lite till! Och till sist kan man förbarma sig över de växter som ingen vill ha!
Och som jag förbarmade mig!

I år fick jag med mig:
Hosta i tre färger
Nejlikrot (orange)
Kungsljus (gul)
Nattljus
Revsuga
Fetblad
Pimpinell (en låg blodtopp)
Rudbeckia, en omärkt och två 'Brilliant star'
Blåklocka av nåt slag
Brunnäva Alba (vit)
Axalunrot
Förgätmigej
Anagrambräcka
Brittsommaraster
Solbrud (tre stycken!)
Stiftvallmo
Basilikastickling (en helt ljuvlig rödbladig sak som visst kan gå att övervintra!)
Lönn av nåt slag ("den blir 3 meter")
Och så en växt jag inte kommer ihåg vad den heter!

Jag fick med mig en squash och några äpplen också!

Nu ska jag bara hitta fina platser åt allihop. Dessutom har jag buskarna från Håkan Wallin som också behöver komma ner i jorden (planterade häxalen igår, men de andra två.. where?!). Jag skulle behöva en till helg på den här!

Och rubriken syftar på den här lilla sången som ni säkert kan melodin till:
Om du har ett äpple vill du dela det med mig
i en äppelmelodi?
Eller vill du ha ditt goda äpple för dig själv
och inte få någon melodi?
Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla.
Om du har ett äpple vill du dela det med mig?
Eller tar du hela själv? - VA!?

Får du en ny fotboll låter du mig vara med?
Jag som inte är så bra.
Eller blir det bara dom som skjuter jättehårt
och spelar med i lag?
Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla.
Får du en ny fotboll låter du mig vara med?
Eller får jag stå och titta på? VA!?

Du som räknar jättebra förklarar du för mig
jag som inte är så klok?
Eller håller du för handen så att ingen ska få se
hur långt du hunnit i din bok?
Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Du som räknar jättebra förklarar du för mig
eller håller du för handen!?

Hoppas ni haft en skön helg!

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Toppen!

Gardens at Waters East sa...

I could not find a translator tab on your blog so I could not read what you wrote. However I was able to enjoy the photos especially of your last posting with the many coneflowers. They are doing well here on the shores of Lake Michigan this year - so many of them.

Ulrika sa...

Vilken tur att du kunde förbarma dig!
Låter som en trevlig tillställning ni har. Alltid kul att träffa nya och gamla växttokiga vänner.
Ha det bra!
Ulrika

Lindas trädgårdsblogg sa...

Gardens at Waters East: Thank you for your comment, now I've put a translate-button on my blog! Oh, I love the coneflowers! The soil in my garden is not the best for them, so I'm so happy they survived our tough winter. Today it´s rainy and the autumn is finally here, I enjoy the change of colors and the flowers which still blooms. Have a nice day!

Ulrika: Ja, riktigt kul, det har verkligen blivit en höst- och vårtradition!