fredag, september 13, 2013

Sånt som blommar just nu!

Solhattarna som började blomma i slutet på juli är fortfarande jättefina! Många tummen upp för dem. Och nu har de fått sällskap av rödoranga solbrudar. Gillar blandningen av färger här. En gul strålrudbeckia syns också i bakgrunden. Men först ligger skärpan på rosenflockeln!

Solhattarna är insektsmagneter.
Solbruden har jag fått i ett plantbyte, blommar för första gången!
Den vita solhatten köpte jag på Rosengaraget i Jonsered för ett par veckor sen. Hoppas den överlever! 
Här en bild på solbrudar, solhattar och bolltistlar från andra hållet!
Blodpilörten är himla fin därunder, tycker jag. Precis till vänster om bolltistlarna ser man att mitt mischantus-gräs faktiskt får en vippa i år, det trodde jag inte!
Ja, det här var släntrabatten på baksidan, det är den rabatten som har mest perenn blomning just nu. I köksträdgården blommar det ju också för fullt. Där är det färgglatt i form av ringblommor, rosenskäror (nåja, de har väl inte riktigt kommit igång som jag önskat), jordärtskockor, solrosor, linnetagetes och jätteverbenor. Jag får kanske göra ett eget inlägg om detta, men här kommer i alla fall en jätteverbena. Jag frösådde dem i början av april och de kom igång att blomma för ett litet tag sen. Jag ska försöka vara ute i god tid nästa år. Kul var det i alla fall att det var egna frön. Nåt år när jag försökt så jätteverbena har jag inte lyckats alls.
I mitt eget sitthörn under klätterhortensian har jag den lilla lavendelplanteringen. Den blommar fint, men kanske lite glest just nu.
I somras köpte jag en liten pytteplanta av nävan Rozanne. Den har brett ut sig rejält! Jag petade bara ner den i sommarblomsrabatten och ska flytta den under hösten.Trevligt med denna långblommare!
Diamantröret har blivit en jättetuva, börjar vara dags att dela! Bäst är den att beskåda i motljus, gärna med morgondagg. Det hade jag inte vid dagens fotosession!
Framför gräset står kärleksörten. Jag hoppas den växer till sig och blir lika fin som i Tages trädgård. Jag har satt några olika kärleksörter i den här rabatten, den rödbladiga syns dock inte i bild.  (Den här bilden har några dagar på nacken, gräset har inte riktigt slagit ut!)

Intill diamantgräset har jag sköldpaddört. Den har blommat väldigt länge och veronican som står intill har blommat färdigt.Det är ett ganska litet bestånd av sköldpaddört, men jag kommer på nya platser för den lite då och då, senast förra veckan delade jag en bit och flyttade till annan plats! Hoppas den tar sig och gillar platsen... nästa år, då minsann!
En annan växt som jag absolut ska börja dela och sprida ut på fler ställen är den här ormroten. Den börjar blomma tidigt på sommaren i ljusrosa, sen skiftar blomman färg till mörkrosa. Låg, ett par decimeter hög bara. Sprider sig. Aroniabären som jag skrev om igår i bakgrunden!
Annat som blommar är spansknävorna, en klematis, den perenna solrosen, the fairy-ros och säkert något mer som jag missat. September är en riktigt fin månad och det märks i blommig fredag-länksamlingen. Kika in där för att få fler idéer om blommor just nu!

7 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Så mycket du har som blommar fortfarande! Gillarverkligen dina solhattar tillsammans med solbrudarna. Gladblommor allesammans!

Kram

Villrose sa...

Alle de første plantene i innlegget her, er sånne jeg beundrer, men ikke får til i skyggelandet hos meg. Herlige!

Gunilla sa...

Så mycket fint som blommar hos dig.

Trevlig Helg

IreneL sa...

Åhh vad mycket fint du har som blommar!
Ha en skön lördag!

Marina sa...

Du fick med dina solbrudar (heter det så i plural???) med rätt färg ser jag. Jag fick skippa min bild på mina orange. De gula fick vara med bara. Det är så svårt att fota orange och röd färg tycker jag. I-landsproblem!

Kram

Maribel sa...

Det är vackert i dina rabatter.

Hélena sa...

Visst är det mycket fint som blommar nu. Otroligt mycket.
Kram Helena