torsdag, september 19, 2013

Skuggiga hörnet

På vår norrgavel gjorde vi ifjol i ordning en liten plantering, i samband med att vi grusade och gjorde ett litet plank för att samla redskap och bråte här. Här var det gräs, en lagerhägg och några rododendronbuskar innan. Lagerhäggen fick vara kvar, fast jag flyttade den närmre husknuten. Rododendronbuskarna flyttade vi till buskplantering och hit flyttade istället en annan rododendron från baksidan, som blivit lite för hög. Under satte jag hostor, ormöga och ormbunkar. Så här ser det ut nu! Jag gillar det enkla i det här! (jag står i "förrådet" och fotar).
Så här såg det ut när det var nyanlagt i juli 2013! Jag har flyttat den vitkantade hostan närmre gången och ormögorna har tätat till sig (även om jag inte är helt nöjd ännu).
Från en mer obarmhärtig vinkel syns att det är tomt närmast väggen, så här behöver jag sätta något. Jag tror det blir en till ormbunke. Älskar när de vecklar ut sig på våren! Jag ska också plantera hit mer ormöga, för på våren behövs det då både hosta och ormbunke kommer ganska sent.Den här ytan intill husväggen brukar innehålla planteringskön, dvs olika växter som väntar på att komma ner i jorden. Det är nog därför det inte växer så bra här!
Om ni ser noga på bilden från 2013 så finns där en väldigt frodig och fin lagerhägg bakom rododendron på den bilden. Den var allt annat än fin i våras. Riktigt bedrövlig faktiskt. Jag beskar den ganska kraftigt i början av sommaren, så nu är den så tanig och klen.
Men se, den bryter nya skott, så om några år så... om den nu får må bra och trivs på platsen!
Marktäckaren under lagerhäggen är framförallt den lilla flocknävan med ljusrosa blommor. Den har blivit tät och fin. Jag ska nu sprida ut den under hela busken, så är jag nog ganska nöjd med den här planteringen! Skönt det!


3 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Jag och min brukar alltid säga "Nästa år, så blir det som vi vill ha det". Nästa år så har vi hunnit gräva om ett par ggr till.. Vi är aldrig riktigt nöjda. Spelar ingen roll att andra tycker att det är sååå fint. Vi ser det där som "måste göras" .
Jag tycker att din plantering är jättefin och snart blir den precis som du hoppas :)
Ha en fortsatt skön Torsdag

Lindas trädgårdsblogg sa...

Sylvia: På pricken Sylvia, "Nästa år, då minsann!". Det är svårt att stanna upp och vara nöjd. Den här plätten är jag faktiskt nöjd med... nästan ;-)

Meta sa...

Jag tycker mycket om ormöga, har dom både här och där både vita och blå. Dom sprider sig nog om du har tålamod. Ormöga och ormbunkar, jättefint.