fredag, oktober 11, 2013

Supergod äppelkaka

Oj, vilken bränd kaka... men god var den ändå!
En kompis brukar bjuda på en sån här äppelkaka och hon har berättat att det är ett recept från hemkunskapen. Jag har dock inte haft vett att ta receptet, men en dag blev jag sugen på en sån kaka. Jag testade med kolasnittssmet och det gick bra. I höst har jag gjort den flera gånger, detta är en verkligt supergod kaka! Det går dock åt bara ett äpple, så det är inte kakan för dig som behöver göra av med överflödiga mängder äpplen! Fast man kan ju göra flera satser... jag lovar den går åt!

Kolasnittsäppelkaka

Sätt ugnen på 200 grader.
100 g rumsvarmt smör
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1,25 dl socker
0,5 dl sirap
1 tsk bakpulver

Häll upp alla ingredienser och knåda ihop till en deg. Dela degen i två. Rulla degen till en korv som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut korven. Lägg på fyllningen:

1 rivet äpple
Kokos
Kardemumma

Strö över kokos och kardemumma om du gillar det! Är det ett riktigt surt äpple, kan man strö över lite socker också. Här går det ju variera, kanel är ju en klassiker.
Sen formar du andra degbiten till en korv, plattar ut och lägger på som ett lock. Degen vill gärna gå sönder, men det går ganska bra att lappa och laga med fingrarna.

Sen gräddar du i ugnen ca 10 min eller till kakan fått en fin färg (gräddar man för lite blir inte äpplet tillagat ordentligt). Min kaka ovan flöt ut ganska mycket, så kan det gå! Servera med glass, grädde eller vaniljsås!

Skriv gärna en kommentar om du känner igen kakan eller testat receptet!

Trevlig helg!



7 kommentarer:

Ulrika sa...

Oj, låter riktigt gott. Måste provas här!
Tack för receptet.
Ulrika

Unknown sa...

Låter som en god kaka. Ska prova. Tack för tipset! Yvonne

Evelina sa...

Låter smarrigt, vill prova! Men hur många grader och typ hur länge brukar du ha den i ugnen?

Evelina sa...

Nu såg jag hur länge, Du hade ju skrivir det! :)

Evelina sa...

Underbart god! Känner igen receptet från en som jag brukar göra som heter "äppelkaka med knäckig yta" Om du vill göra av ed fler äpplen, så klyfta ner fler äpplen i en sord form och gör samma smet som ovan och dutta ut över äppelklyftorna i formen. Den är gudomlig! Tack för detta recept!/ Evelina

Evelina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linn sa...

Spännande recept! Låter gott!